Följ oss här

Mobiler

När iPhone-knapparna slutar fungera – är det verkligen en konspiration?

En trasig knapp på mobilen kan vara frustrerande – men betyder det att Apple driver en global konspiration mot sina användare? En journalist på Daily Mail menar just det, efter att hans iPhone plötsligt började fungera igen precis efter att han köpt en ny.

Publicerad

d.

konspiration

Dmytro Sheremeta / Shutterstock

Men historien säger mer om tabloider än om teknikjätten.

Från trasiga knappar till nytt köp

Cameron Carpenter, nyhetsredaktör på Daily Mail Australia, berättar hur tre av hans iPhone-knappar slutade fungera. Efter ett besök i en Apple-butik fick han beskedet att en reparation skulle kosta runt 700 dollar. Istället valde han att köpa en helt ny telefon.

Men när hans gamla iPhone hade raderats och datan förts över – började knapparna fungera igen. "Det fick mig att undra om mobilen någonsin varit trasig", skriver han i sin artikel.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Teorin om Apples "bluff"

Carpenter antyder att felet kan ha varit en form av "teater", där mobilen låtsades vara trasig för att pressa honom till ett köp. I hans version blir detta ett bevis på att Apple medvetet driver en strategi av planerat åldrande – att med flit designa produkter så att de går sönder för att kunder ska tvingas köpa nytt, skriver AppleInsider

Problemet? Bevisen saknas.

Vad planerat åldrande faktiskt är

Begreppet planerat åldrande handlar om att tillverkare använder material eller lösningar som medvetet slits ut snabbt. Skivbolagen på vinyl-eran är ett klassiskt exempel – repiga LP-skivor innebar fler köp.

Apple har däremot ofta anklagats för det motsatta: att deras produkter håller för länge. iPads används i många år, och även gamla iPhone-modeller får uppdateringar långt längre än Android-mobiler från andra tillverkare.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Det egentliga felet

Mer troligt är att Carpenters iPhone drabbades av ett program- eller minnesfel, som löstes när mobilen raderades. Det är en standardåtgärd Apple själva brukar rekommendera innan en reparation. Varken han eller personalen i butiken verkar ha testat det – något som pekar mer på bristande felsökning än på en världsomspännande konspiration.

När journalistiken spårar ur

I sin text tar Carpenter dessutom ett stort kliv bort från iPhone-knappar och in i världspolitik. Han kopplar sitt mobilköp till barnarbete i Kongo och användningen av mineraler i elektronik. Det är förstås en viktig diskussion – men sammanhanget blir minst sagt märkligt.

Felsök alltid innan du anklagar

Att en iPhone kan krångla är ingen nyhet, och visst kan Apple-butikens hantering kritiseras. Men att påstå att Apple manipulerar individuella användare för att sälja fler telefoner saknar grund.

Det enklaste rådet för alla som får problem med mobilen? Prova en återställning först – innan man utropar världskonspirationer.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Muck Rack

Annons