Följ oss här

Elbilar

Så undviker du dyra missar när elbilen ska besiktas

Att besikta en elbil är ofta enklare än en fossilbil – men inte helt utan fallgropar. Vissa kontroller är samma som alltid, medan andra är nya och specifika för eldrift. Här är de viktigaste sakerna att ha koll på innan du rullar in till besiktningen, så att du slipper onödiga ombesök och kostnader.

Publicerad

d.

Svensk bilprovning

Alexanderstock23 / Shutterstock

Förstå vad som faktiskt kontrolleras

En vanlig miss är att tro att elbilens drivlina granskas lika hårt som en bensin- eller dieselmotor. Så är det inte. Besiktningen fokuserar främst på trafiksäkerhet och miljökrav. Det betyder att bromsar, styrning, hjulupphängning, belysning, däck och kaross är lika viktiga på en elbil som på vilken bil som helst.

Skillnaden är att elbilen saknar avgassystem och traditionell motorservice, vilket gör att vissa klassiska anmärkningar helt enkelt inte kan uppstå. Men det ersätts av andra riskområden – särskilt kopplat till vikt, elektronik och bromssystem.

Kolla bromsarna extra noga

Elbilar bromsar ofta med regenerering, alltså att motorn hjälper till att sakta ner bilen och ladda batteriet. Det är bra för räckvidden, men kan göra att de vanliga bromsarna används mindre. Resultatet kan bli rost, ojämn bromsverkan eller kärvande ok – något som ofta syns först på besiktningen.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Testa bromsarna ordentligt innan. Ett enkelt knep är att göra några bestämda inbromsningar på en säker väg, så att skivor och belägg får jobba igenom sig.

Tänk på däck och hjul – elbilar sliter annorlunda

Elbilar är tunga och har ofta högt vridmoment direkt från start. Det kan ge snabbare och mer ojämnt däckslitage än många räknar med. Besiktningen tittar inte bara på mönsterdjup, utan också på skador, sprickor och ojämna slitbanor.

Kontrollera:

  • mönsterdjup (minst 1,6 mm på sommardäck och 3 mm på vinterdäck)
  • att däcken är jämnt slitna
  • att du har rätt dimension och belastningsindex för bilens vikt

Se över belysningen – små fel ger lätt anmärkning

Precis som på andra bilar är trasiga lampor en av de vanligaste orsakerna till ombesiktning. På elbilar med LED- eller matrixljus kan det ibland vara dyrare att åtgärda, eftersom hela enheter kan behöva bytas.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Gå ett varv runt bilen:

  • halvljus, helljus, positionsljus
  • blinkers och varningsblinkers
  • bromsljus och bakljus
  • skyltbelysning

Be gärna någon trycka på bromsen medan du tittar bak.

Kontrollera varningslampor och felkoder

En tänd varningslampa i instrumentpanelen kan leda till anmärkning, även om bilen känns helt okej att köra. Det gäller särskilt bromssystem, airbag, styrning och stabilitetskontroll. Många elbilar loggar fel som inte märks i vardagskörning.

Om något lyser: kolla vad det handlar om innan besiktningen. Ibland räcker en uppdatering eller enkel åtgärd, men vänta inte till sista dagen.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Glöm inte chassit – elbilens svaga punkt

Eftersom elbilar är tyngre på grund av batteriet kan fjädring, länkar och bussningar slitas hårdare. Många får anmärkningar på glapp eller slitna komponenter under bilen.

Lyssna efter:

  • klonk eller knak i gupp
  • vibrationer i ratten
  • snedslitet däck som kan tyda på dålig hjulinställning

Det är sånt besiktningen ofta hittar även om bilen i övrigt känns fin.

Ladda lagom – och säkra ladduttaget

Du behöver inte komma in med fullt batteri, men det är klokt att ha så pass laddat att bilen kan köras normalt genom testmomenten. Se också till att laddlucka och ladduttag är hela och går att stänga ordentligt. Skador eller lösa delar kan ge anmärkning, särskilt om de påverkar säkerheten.

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Passa också på att kontrollera att inga kablar hänger löst under bilen, särskilt nära batteripaketet.

Ha koll på servicehistorik och återkallelser

Besiktningen kräver inte att bilen är servad enligt schema, men en missad återkallelse kan ibland innebära säkerhetsrisker som i praktiken leder till problem. Många elbilar får mjukvaruuppdateringar som löser kända fel, till exempel i bromslogik eller sensorsystem.

Kolla om det finns utestående kampanjer eller uppdateringar hos märkesverkstad eller i bilens app.

Samla ihop det praktiska i god tid

Det låter självklart, men stress är en vanlig anledning till missar. Se till att du har:

Läs också: Samsung Galaxy Z Fold7: Tunnare, starkare och snabbare

  • registreringsbevis (om det behövs)
  • fungerande nyckel eller mobilnyckel
  • rätt däck för säsong
  • nummerskyltar som sitter fast och är läsbara

En snabb egen genomgång dagen innan kan spara både tid och pengar.

Elbilen är enklare – men kräver rätt förberedelser

Elbilar slipper många klassiska besiktningsfel, men får istället andra. Bromsar som inte används, däckslitage från hög vikt och känsliga elektroniska system är de stora punkterna. Gör du en enkel checklista hemma och tar problemen i tid ökar chansen rejält att du går igenom besiktningen på första försöket – och kan fortsätta köra tryggt och lagligt.

Källor: Transportstyrelsen. Biltrenden

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Muck Rack

Annons