Google slipper sälja Chrome – men tvingas ändra sina affärsmetoder
En domare i USA har beslutat att Google inte behöver sälja sin webbläsare Chrome. Däremot måste bolaget ändra flera av sina affärsmetoder efter att tidigare ha fällts för att olagligt upprätthålla ett monopol på sökmarknaden.

Tada Images / Shutterstock
Domstolen säger nej till tvångsförsäljning
Efter att Google förra året dömdes för monopolmissbruk föreslog det amerikanska justitiedepartementet att bolaget borde tvingas sälja Chrome. Men i sin 230 sidor långa dom slog domare Amit Mehta fast att regeringen gick för långt i sina krav.
"Google kommer inte att behöva sälja Chrome, och inte heller Android. Kärntillgångarna användes inte för att skapa de olagliga begränsningarna", skrev Mehta.
Nya begränsningar för Googles avtal
Däremot införs flera viktiga förändringar i hur Google får bedriva sin verksamhet. Företaget får inte längre kräva att mobil- och datortillverkare förinstallerar sina appar för att få tillgång till Play Store. Inte heller får Google villkora intäktsdelning baserat på var apparna placeras på enheterna, skriver Engadget.
Domstolen förbjuder också exklusiva avtal kring distributionen av sök, Google Assistant, Gemini och Chrome. Samtidigt tillåts Google fortsätta betala samarbetspartners, som Apple, för att ha sökförinställt i deras produkter. Ett totalförbud mot sådana avtal skulle, enligt Mehta, riskera att skada både samarbetspartners och konsumenter.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Måste dela sökdata med konkurrenter
En annan central del av domen är att Google nu måste dela viss sökdata med konkurrenter. Tanken är att jämna ut skillnaderna i kvalitet som uppstått genom företagets tidigare exklusiva avtal. Däremot behöver Google inte lämna ut data kopplad till annonsering.
Stor seger för Google – men med reservationer
Trots nya restriktioner ses domen som en klar framgång för Google, som länge hävdat att en försäljning av Chrome eller Android skulle skada både USA:s tekniksektor och landets globala ledarskap.
I ett uttalande skriver Google att man accepterar delar av beslutet men uttrycker oro över effekterna.
"Domstolen erkänner att AI förändrat branschen och skapat fler sätt att hitta information. Samtidigt begränsas nu hur vi får distribuera våra tjänster och vi måste dela sökdata med konkurrenter. Vi oroar oss för hur detta påverkar våra användare och deras integritet", säger företaget.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Nästa steg: möjlig överklagan
Google har tidigare sagt att man överväger att överklaga det ursprungliga beslutet från 2023. I juni meddelade företaget att man inväntade den slutgiltiga domen – vilket nu kan bana väg för en ny rättsprocess.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser