Google släpper loss kontroversiell spårning – nu kan du spåras via ditt ”fingeravtryck”
Tekniken gör det svårare att undvika spårning online.

Från och med söndag öppnar Google upp för en omdebatterad spårningsteknik – fingeravtryck (fingerprinting).
Tekniken samlar in betydligt mer data än traditionella kakor och gör det svårare för användare att undvika att bli spårade.
– Det här innebär att annonsörer kan samla in ännu mer data, säger Peter Mackhé, medieexpert på Sveriges annonsörer, skriver TV4 Nyheterna.
Spårningstekniken blir mer avancerad
Debatten om integritet på nätet har rasat i åratal. Kritiker menar att företagens metoder kränker användarnas integritet, medan annonsörer hävdar att spårning är nödvändigt för att nå rätt målgrupper.
Läs också: Google uppdaterar Family Link
Google har länge varit en nyckelspelare på annonsmarknaden. Annonsintäkterna stod för 75 procent av bolagets omsättning under 2024, och deras beslut påverkar hela branschen.
Förra året valde Google att behålla kakor, trots tidigare planer på att avskaffa dem. Nu gör företaget ännu en u-sväng och tillåter fingeravtryck, en teknik som samlar in uppgifter som:
✔️ Enhetstyp
✔️ IP-adress
✔️ Operativsystem
✔️ Språk- och tidsinställningar
Eftersom informationen är mer omfattande än kakor blir det enklare att identifiera en användare, även om de byter enhet eller webbläsare.
Läs också: Googles AI-förändring ingen såg komma
Svårt att värja sig mot spårning
Till skillnad från kakor, där användare ofta kan välja att neka spårning genom inställningar, finns det ingen enkel ”klicka här för att säga nej”-funktion för fingeravtryck.
– Ur ett integritetsperspektiv är det här problematiskt. Annonsörer brukar dock argumentera för att mer data innebär mer precis annonsering, säger Peter Mackhé.
Google försvarar beslutet och menar att förändringen är en del av en större strategi.
”Vi har uppdaterat våra plattformspolicyer för att reflektera nya integritetsförbättrande tekniker som minskar risker och stödjer framväxten av nya kanaler som ansluten TV”, skriver företagets svenska pressavdelning i en kommentar till TT.
Google vill dock inte svara på kritik om att fingeravtryck skulle kunna innebära ökad integritetskränkning.
EU backar från ny lagstiftning
Googles beslut kommer samtidigt som EU skrotar försöken att införa det så kallade eprivacy-direktivet, en lag som skulle stärka skyddet för personlig data vid elektronisk kommunikation.
Direktivet har dragits i långbänk sedan 2017, och eftersom andra lagar som GDPR och DSA har täckt delar av samma område, lades arbetet ner i veckan.
– Säg att du köper ett par skor i en butik. Du skulle aldrig acceptera att säljaren följer efter dig ut på gatan, in på bussen och hela vägen hem. Ändå är det så här spårning online fungerar, säger Mackhé.
Med Googles nya riktlinjer blir det alltså ännu svårare för användare att slippa undan digitala skuggor.