Följ oss här

Bilar

Volvo-kris: Kina tar över

Publicerad

d.

volvo

Volvo Cars går igenom sin kanske största omställning i modern tid. Den kinesiska ägaren Geely har tappat tålamodet – och nu väntar en sparplan på 12 miljarder kronor, ett förändrat ägarinflytande och en framtid där Sverige spelar en betydligt mindre roll.

Geelys tålamod slut: utvecklingsprojekt flyttas till Kina

Osäkerheten är påtaglig bland Volvo-anställda i Sverige. Enligt uppgifter ska stora delar av utvecklingen – inklusive tekniken bakom elbilssatsningen EX90 – nu flyttas till Kina. Förseningar, höga kostnader och tekniska problem har skapat missnöje i koncernledningen.

– Han har förlorat tålamodet och vill inte se mer pengar gå till långdragna utvecklingsprojekt, säger en källa om Li Shufu, Geelys grundare.

En annan källa säger att Volvo Cars i Sverige redan har förlorat flera framtida projekt – beslut som enligt uppgift kommer direkt från Kina.

Läs också: Google stänger ner en populär Chrome-funktion: Många förlorar åtkomst

Sveriges roll försvagas – Volvo kan bli licenstillverkare

Flera källor vittnar om att Volvo i Sverige riskerar att reduceras till en tillverkare som bygger på licenser från andra Geely-varumärken. Det handlar inte längre bara om personalnedskärningar – hela utvecklingsavdelningar kan avvecklas.

Samtidigt har Zeekr, ett annat Geely-ägt varumärke med kontor i Göteborg, nyligen sagt upp 40 procent av sin personal. Oro sprider sig bland Volvo-medarbetare, särskilt eftersom Geelys övriga märken växer – medan Volvo Cars marknadsandel krymper.

EX90 ett sänke – plattformen kritiseras internt

EX90 skulle bli Volvos eldrivna flaggskepp, men lanseringen försenades med tre år. Tekniken bakom SPA2-plattformen har dragits med fel, vilket lett till försenad produktion och låg volym.

Endast omkring 4 000 bilar har nått marknaden i år – och många av dem används av Volvo-anställda som samlar in data om bilens tekniska brister.

Läs också: Dags att avinstallera Chrome

– De kan inte gå ut och säga att det ska sparas för så bara att hålla käft, säger en frustrerad medarbetare i Olofström.

Samuelsson tillbaka – ska integrera Volvo i Geely

I mars kallades tidigare vd:n Håkan Samuelsson tillbaka, 74 år gammal, med ett tydligt uppdrag: att genomföra integrationen mellan Volvo Cars och Geely.

På bolagsstämman talade han om "ett stort potential i samarbetet med Geely", men förändringarna väcker oro. Mycket tyder på att Sveriges roll som tekniskt nav nu är historia – och att Volvos oberoende är på väg bort.

Mot ett helkinesiskt Volvo

Att Volvo blir helt kinesiskt kan inte komma som en överraskning. Märket har inte varit i svenska händer sedan 1999, då Volvo AB sålde det till Ford. Nu tar Geely nästa steg.

Läs också: Därför ska du överväga nya iPad Air 2025 | TEST

– De anställda vill veta, vem som riskerar att förlora jobbet, lyder röster inifrån.

Volvo Cars står inför en framtid där det svenska arvet riskerar att bli just det – historia.

Läs också: Radera det här omedelbart från din mobil: Stjäl pengar från ditt konto

Jag heter Henrik och är redaktör här på Teksajten.se, liksom för våra danska och norska techsajter. Jag är en riktig tekniknörd och älskar att grotta ner mig i allt som är nytt. I början använde jag iPhone, men förälskade mig senare i Android – och har sedan dess haft allt från Samsung och Huawei till Pocophone och OnePlus. Just nu använder jag en OnePlus 13. Jag hoppas att du gillar vår redaktions tekniknyheter!

Annons