Elbilar
SUV:ar som överraskar med kort räckvidd i verkligheten
Här är SUV:arna som inte lever upp till räckviddslöftet – missa inte detta.

Många väljer eldrivna SUV:ar för utrymme och komfort, men inte alla levererar den räckvidd man förväntar sig. I praktiken kan räckvidden vara betydligt kortare än vad tillverkarna anger, särskilt i vinterväder eller vid motorvägskörning.
Här är 10 SUV:ar som överraskar negativt med kortare räckvidd än väntat.
Mazda MX-30

MX-30 har ett litet batteri på 35,5 kWh och ger en verklig räckvidd på under 180 km vid blandad körning.
Honda e:Ny1

Trots rimlig batteristorlek är den praktiska räckvidden lägre än väntat, särskilt vid motorvägshastighet.
Läs också: Samsung Galaxy Z Fold7: Tunnare, starkare och snabbare
Mercedes-Benz EQB

EQB:s höga vikt och stora frontyta minskar räckvidden avsevärt vid hög fart.
Lexus UX 300e

UX 300e har ett relativt litet batteri och kämpar särskilt i kyla med kort räckvidd.
DS 3 E-Tense

Trots sin kompakta storlek levererar DS 3 E-Tense en förvånansvärt låg verklig räckvidd.
Jaguar I-Pace

I-Pace är snabb och bekväm, men den verkliga räckvidden ligger ofta långt under de officiella siffrorna.
Läs också: Vikbar duell: Samsung Galaxy Z Fold7 vs Galaxy Z Fold6
Volvo XC40 Recharge

Populära XC40 Recharge har hög vikt och bristande aerodynamik som kraftigt minskar räckvidden.
Audi Q4 e-tron

Q4 e-tron fungerar bra i stadstrafik men har kortare räckvidd än väntat på motorväg.
Peugeot e-2008

Peugeot e-2008 har särskilt låg räckvidd under vinterförhållanden.
Ford Mustang Mach-E

Mach-E:s räckvidd sjunker markant vid höga hastigheter och i kyla, vilket kan förvåna ägare.
Läs också: Många väntar för länge: Så ofta bör du byta olja på din bil
Läs också: OnePlus 15T kan få trippelkamera och större batteri – enligt nya läckor