Följ oss här

Bilar

Vätgasbilen gör comeback

Publicerad

d.

Scharfsinn / Shutterstock.com

Den bortglömda tekniken återvänder

Scharfsinn/shutterstock.com

Efter år i skuggan av elbilen får vätgasbilen nytt liv. Tillverkare som Toyota, Hyundai och BMW satsar stort på vätgasteknik som återigen ses som ett realistiskt alternativ till batterier.

Fördelarna är tydliga

Audio und werbung/shutterstock.com

Vätgasbilar kan tankas på några minuter och har räckvidd som bensinbilar. Det gör dem särskilt attraktiva för tunga fordon, taxibilar och långkörning – där elbilar ofta kämpar med laddtider och räckvidd.

Tekniken övergavs för tidigt

Shutterstock.com

På 2010-talet ansågs vätgas för dyrt och ineffektivt. Men nya produktionsmetoder, fallande elpriser och fokus på grön vätgas har förändrat förutsättningarna. Nu ser tekniken ut att få sin andra chans.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Vätgasens gröna utmaning

Shutterstock.com

Den stora svagheten är fortfarande produktionen. Endast en liten del av världens vätgas tillverkas med förnybar energi – resten kommer från naturgas, vilket försvagar klimatnyttan.

Infrastrukturen släpar efter

Scharfsinn/shutterstock.com

Det finns färre än 100 vätgasmackar i hela Europa, och utbyggnaden går långsamt. Utan kraftfulla investeringar riskerar vätgasbilen att stanna vid en dyr nischteknik.

Asien leder utvecklingen

AlexandrinaZ/shutterstock.com

Japan och Sydkorea satsar stort på vätgas som framtidens energibärare. Målet är att bygga hela samhällen där fordon, industrier och hushåll drivs av samma energikedja.

Europa vaknar till

Shutterstock.com

EU har antagit nya miljardstöd för grön vätgas, och flera tillverkare ser en chans att ta upp kampen med Kina på elbilsmarknaden. Men återstår gör frågan: är köparna redo?

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

En ny energistrid väntar

shutterstock.com

Vätgasbilen kan bli elbilens största rival – eller dess partner. Om tekniken lyckas kan framtidens transporter drivas av både batterier och vätgas i en hållbar balans.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Hej, jeg hedder Mikkel, jeg er 22 år og arbejder i Tech-afdelingen som skribent og content creator. Jeg går meget op i træning – både løb, styrketræning og alt derimellem. Tidligere har jeg også arbejdet som e-sportstræner, da jeg havde mere fritid.

Annons