Följ oss här

Mobiler

Löftena som spökar – varför nya Nothing Phone splittrar fansen

När Nothing lanserade sin nya budgetmobil Phone (3a) Lite den här veckan, skulle det bli ännu ett steg mot att göra varumärket till en folkfavorit. I stället har det blivit en läxa i hur gamla citat och för stora löften kan slå tillbaka.

Publicerad

d.

Nothing Phone

Framesira / Shutterstock

Ett starkt år som slutade snett

Inför 2025 hade Carl Peis företag Nothing vind i seglen. Hörlurarna sålde bra, Phone (2a)-serien hyllades och den nya flaggskeppsmodellen Phone (3) mottogs varmt. Men de senaste veckorna har varumärket fastnat i en storm av kritik – och mycket av den är självförvållad.

Reklam på låsskärmen väckte vrede

Det började med betaversionen av funktionen “Lock Glimpse” – reklam direkt på låsskärmen. När Nothing sedan bekräftade att billigare modeller skulle få förinstallerade appar och annonser som standard, kände många fans sig förrådda, skriver 9to5Google.

En “lite” pinsam lansering

Phone (3a) Lite i sig är inte dålig – men full av problem. Annonser som leder till tveksamma länkar, förinstallerade Facebook-tjänster som inte kan tas bort och en 2MP makrokamera som ingen bett om. Ironiskt nog kallade Nothings egen marknadschef Akis Evangelidis just sådana kameror för “århundradets största bluff” – ett uttalande som nu används mot honom.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Bloatware – det förbjudna ordet

Det kanske mest provocerande för långvariga Nothing-fans är dock bloatwaren. Företaget har länge marknadsfört sig som en ren och enkel Android-upplevelse. “Nothing OS tar bort bloatware”, skrev företaget självt redan 2022. Carl Pei har också gjort narr av konkurrenter för att de fyller sina telefoner med onödiga appar. Nu sitter han i samma båt.

När idealismen möter verkligheten

För många känns det som att Nothing håller på att bli just det de en gång lovade att aldrig vara. Det finns förståeliga ekonomiska skäl till att bredda affären – men känslan av svek kvarstår.

Carl Pei sa en gång: “Du kan göra dina fans besvikna en gång. Nästa gång kommer de inte tillbaka.”
Det citatet lär nu eka i varje möte på Nothing HQ.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Muck Rack

Annons