Följ oss här

Bilar

De sista bensinbilarna: ett uppbrott med elbilsdogmen

Publicerad

d.

SofikoS/shutterstock.com

Bensinbilen vägrar dö

shutterstock.com

Samtidigt som elbilsmarknaden bromsar upplever traditionella bilar en oväntad återkomst. Konsumenterna återvänder till det bekanta, och flera tillverkare skjuter upp planerna på att fasa ut förbränningsmotorn.

Efterfrågan ökar igen

Miha Creative/shutterstock.com

Försäljningen av bensin- och hybridbilar stiger i stora delar av Europa. Bilköpare lyfter fram lägre pris, bättre räckvidd och snabb tankning som skäl till att elbilen inte längre känns självklar.

Industrin ändrar strategi

Ford

Stora tillverkare som Ford, Volkswagen och Stellantis har pausat sina elbilsplaner. Istället satsar de på effektivare bensinmotorer som uppfyller framtidens miljökrav.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Grön bensin på väg

Scharfsinn/shutterstock.com

E-bränslen och syntetiska drivmedel växer fram som alternativ till både el och diesel. Tekniken kan förlänga förbränningsmotorns liv – och ge bilköpare ett grönare samvete utan att byta teknik.

Politiskt motstånd mot elbilskrav

Shutterstock.com

EU:s plan att förbjuda nya bensinbilar från 2035 möter växande kritik. Flera länder kräver nu att förbränningsmotorn ska få fortsätta så länge den kan drivas med koldioxidneutralt bränsle.

Teknologins paradox

shutterstock.com

De senaste bensinmotorerna är mer effektiva än någonsin och släpper ut betydligt mindre CO₂. Ironiskt nog når tekniken sin topp just när politikerna försöker avskaffa den.

Konsumenternas förtroende för elbilen sviktar

Foto: Gleb Usovich / Shutterstock.com

Många bilägare upplever elbilen som dyr, komplicerad och beroende av ett osäkert laddnät. Därför väljer de tryggheten i det välkända – bensinmotorn som alltid startar.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Ett farväl som dröjer

Shutterstock.com

Elbilen är framtiden, men bensinbilen vägrar försvinna. Övergången blir längre, långsammare och mer komplex än politikerna hade tänkt sig.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Hej, jeg hedder Mikkel, jeg er 22 år og arbejder i Tech-afdelingen som skribent og content creator. Jeg går meget op i træning – både løb, styrketræning og alt derimellem. Tidligere har jeg også arbejdet som e-sportstræner, da jeg havde mere fritid.

Annons