Bilar
De sista bensinbilarna: ett uppbrott med elbilsdogmen
SofikoS/shutterstock.com
Bensinbilen vägrar dö

Samtidigt som elbilsmarknaden bromsar upplever traditionella bilar en oväntad återkomst. Konsumenterna återvänder till det bekanta, och flera tillverkare skjuter upp planerna på att fasa ut förbränningsmotorn.
Efterfrågan ökar igen

Försäljningen av bensin- och hybridbilar stiger i stora delar av Europa. Bilköpare lyfter fram lägre pris, bättre räckvidd och snabb tankning som skäl till att elbilen inte längre känns självklar.
Industrin ändrar strategi

Stora tillverkare som Ford, Volkswagen och Stellantis har pausat sina elbilsplaner. Istället satsar de på effektivare bensinmotorer som uppfyller framtidens miljökrav.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Grön bensin på väg

E-bränslen och syntetiska drivmedel växer fram som alternativ till både el och diesel. Tekniken kan förlänga förbränningsmotorns liv – och ge bilköpare ett grönare samvete utan att byta teknik.
Politiskt motstånd mot elbilskrav

EU:s plan att förbjuda nya bensinbilar från 2035 möter växande kritik. Flera länder kräver nu att förbränningsmotorn ska få fortsätta så länge den kan drivas med koldioxidneutralt bränsle.
Teknologins paradox

De senaste bensinmotorerna är mer effektiva än någonsin och släpper ut betydligt mindre CO₂. Ironiskt nog når tekniken sin topp just när politikerna försöker avskaffa den.
Konsumenternas förtroende för elbilen sviktar

Många bilägare upplever elbilen som dyr, komplicerad och beroende av ett osäkert laddnät. Därför väljer de tryggheten i det välkända – bensinmotorn som alltid startar.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Ett farväl som dröjer

Elbilen är framtiden, men bensinbilen vägrar försvinna. Övergången blir längre, långsammare och mer komplex än politikerna hade tänkt sig.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
