Följ oss här

Elbilar

Dessa bilfunktioner kostar mer än du tror: och används sällan

Dessa bilfunktioner kostar tusenlappar – men används sällan i verkligheten.

Publicerad

d.

Prostock-studio / Shutterstock.com

När man köper ny bil är det frestande att välja till extra funktioner för komfort, säkerhet och framtidssäkring. Men många av dessa är dyra tillval som sällan används i praktiken – och ibland till och med sänker bilens andrahandsvärde.

Här är 10 funktioner du kanske betalar dyrt för – utan att egentligen behöva dem.

Integrerad navigation

SAHACHATZ / Shutterstock.com

Många nya bilar erbjuder fabriksmonterad navigation till högt pris. Men i verkligheten använder de flesta mobilen med appar som Google Maps eller Waze – snabbare, smartare och alltid uppdaterade.

Head-up display

Powerlightss / Shutterstock.com

Det ser modernt ut att få information projicerad på vindrutan, men många förare tycker det är distraherande eller överflödigt. Funktionen kostar ofta flera tusen extra.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Flera körlägen

Bad Shot Media / Shutterstock.com

Sport, Eco, Komfort, Individuellt – många bilar har flera körinställningar. I praktiken väljer de flesta ett favoritläge och glömmer resten. Systemet kan dessutom bli dyrt att reparera.

Automatisk parkering

RoClickMag / Shutterstock.com

Det låter smart att bilen kan parkera själv, men funktionen används sällan. Många tycker det går snabbare och är mer exakt att parkera manuellt – särskilt i städer.

Röststyrning

MYDAYcontent / Shutterstock.com

Trots förbättringar fungerar röststyrning sällan perfekt – särskilt inte på svenska. Det leder ofta till frustration och funktionen glöms snabbt bort.

Massage i sätena

SeventyFour / Shutterstock.com

Det låter lyxigt med massage i framsätena, men de flesta använder det bara i början. Efter några månader glöms det bort – ett dyrt tillval med tveksam nytta.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Elektrisk baklucka

Tricky_Shark / Shutterstock.com

Automatisk öppning av bakluckan verkar smidigt, men tar ofta längre tid än att öppna manuellt. Funktionen kan också krångla i kyla eller fukt – och reparationer är dyra.

Adaptivt helljus

Artic_photo / Shutterstock.com

Systemet justerar ljuset efter omgivningen, men fungerar inte alltid optimalt. Många förare slår därför av det och växlar manuellt – trots det höga tillvalspriset.

Inbyggd internetanslutning

oasisamuel / Shutterstock.com

Många bilar erbjuder Wi-Fi-hotspot eller appar, men med mobilens data och CarPlay/Android Auto behövs det sällan. Abonnemangen är dessutom en återkommande kostnad.

Trådlös mobilladdning

Maxx-Studio / Shutterstock.com

Visst låter det praktiskt, men trådlös laddning är ofta långsam och ineffektiv. De flesta föredrar fortfarande en kabel som är både snabbare och mer stabil under körning.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Annons