Följ oss här

Elbilar

Det dolda CO₂-bokslutet bakom elbilarna

Publicerad

d.

shutterstock.com

Grön på pappret – men inte i verkligheten

Es sarawuth / Shutterstock.com

Elbilar marknadsförs som klimatsmarta, men nya data visar att batteriproduktionen släpper ut långt mer CO₂ än man trott. Många elbilar blir inte riktigt ”gröna” förrän efter flera års körning.

Batteriet är boven

Shutterstock.com

Tillverkningen av litiumjonbatterier kräver enorma mängder energi. Mycket sker i länder där elen fortfarande kommer från kolkraft – och det höjer elbilens verkliga klimatavtryck markant.

När elen inte är grön

Shutterstock.com

Elbilens klimatfördel beror helt på hur elen produceras. I Sverige och Norge är elen till stor del förnybar, men i många EU-länder kommer hälften fortfarande från fossila bränslen.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Kinas roll i kolröken

Shutterstock.com

Över 70 procent av världens batteriproduktion sker i Kina, där kolkraften dominerar. Det betyder att stora delar av elbilens CO₂-utsläpp sker innan bilen ens lämnar fabriken.

Transporten påverkar också

Shutterstock.com

När batterier och råvaror fraktas över halva världen ökar utsläppen ytterligare. Hela leveranskedjan – från gruva till fabrik – är en dold klimatbelastning som sällan syns i statistiken.

Återvinning hjälper – men inte tillräckligt

shutterstock.com

Flera tillverkare återvinner delar av gamla batterier, men tekniken är ännu i sin linda. Endast en liten del av materialen kan återvinnas effektivt, vilket begränsar klimatvinsten.

Politiker och bilindustri under lupp

shutterstock.com

Reklam och lagstiftning framställer elbilen som utsläppsfri, men det gäller bara körningen. Kritiker talar om grönmålning och kräver ärligare klimatmärkning.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Vägen mot verkligt grön körning

shutterstock.com

Lösningen ligger i att flytta batteriproduktionen till länder med ren el och satsa på nya tekniker som solid state-batterier. Först då kan elbilen bli klimatsmart från början till slut.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Hej, jeg hedder Mikkel, jeg er 22 år og arbejder i Tech-afdelingen som skribent og content creator. Jeg går meget op i træning – både løb, styrketræning og alt derimellem. Tidligere har jeg også arbejdet som e-sportstræner, da jeg havde mere fritid.

Annons