Elbilar
Det dolda CO₂-bokslutet bakom elbilarna

shutterstock.com
Grön på pappret – men inte i verkligheten

Elbilar marknadsförs som klimatsmarta, men nya data visar att batteriproduktionen släpper ut långt mer CO₂ än man trott. Många elbilar blir inte riktigt ”gröna” förrän efter flera års körning.
Batteriet är boven

Tillverkningen av litiumjonbatterier kräver enorma mängder energi. Mycket sker i länder där elen fortfarande kommer från kolkraft – och det höjer elbilens verkliga klimatavtryck markant.
När elen inte är grön

Elbilens klimatfördel beror helt på hur elen produceras. I Sverige och Norge är elen till stor del förnybar, men i många EU-länder kommer hälften fortfarande från fossila bränslen.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Kinas roll i kolröken

Över 70 procent av världens batteriproduktion sker i Kina, där kolkraften dominerar. Det betyder att stora delar av elbilens CO₂-utsläpp sker innan bilen ens lämnar fabriken.
Transporten påverkar också

När batterier och råvaror fraktas över halva världen ökar utsläppen ytterligare. Hela leveranskedjan – från gruva till fabrik – är en dold klimatbelastning som sällan syns i statistiken.
Återvinning hjälper – men inte tillräckligt

Flera tillverkare återvinner delar av gamla batterier, men tekniken är ännu i sin linda. Endast en liten del av materialen kan återvinnas effektivt, vilket begränsar klimatvinsten.
Politiker och bilindustri under lupp

Reklam och lagstiftning framställer elbilen som utsläppsfri, men det gäller bara körningen. Kritiker talar om grönmålning och kräver ärligare klimatmärkning.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Vägen mot verkligt grön körning

Lösningen ligger i att flytta batteriproduktionen till länder med ren el och satsa på nya tekniker som solid state-batterier. Först då kan elbilen bli klimatsmart från början till slut.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
