Elbilar
Bilvarumärken där verkstadsnätverket har krympt: därför är de dyrare att äga nu
Här är bilvarumärkena med färre verkstäder – se varför det blivit dyrare att äga dem.

Foto: wedmoments.stock / Shutterstock.com
Ett rikstäckande verkstadsnät är avgörande för både servicekostnader och tillgänglighet. Flera bilvarumärken har de senaste åren minskat antalet auktoriserade verkstäder, vilket påverkar ägandekostnaderna: längre väntetider, högre priser och längre resvägar till närmaste servicepunkt.
Här är 10 bilvarumärken där verkstadsnätet har krympt markant – och som därför har blivit dyrare att äga.
Alfa Romeo

Alfa Romeo har minskat antalet auktoriserade verkstäder rejält, vilket gör service dyrare och mer besvärligt.
Lancia

Lancia har i princip inga officiella verkstäder kvar i Sverige, vilket gör underhåll till en utmaning.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
SsangYong

Med få specialverkstäder i landet har service- och reservdelspriserna för SsangYong stigit.
Chevrolet

Efter att Chevrolet lämnat den europeiska marknaden har verkstadsnätverket krympt kraftigt.
Fiat

Fiats auktoriserade verkstadsnät har blivit mindre vilket har lett till högre servicekostnader.
Mitsubishi

Mitsubishi har minskat antalet verkstäder markant vilket ger både längre väntetider och högre priser.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Jeep

Jeep-ägare har färre alternativ för auktoriserad service vilket gör det dyrare att äga.
Cadillac

Cadillac har få specialverkstäder i Sverige vilket märks på servicepriserna.
Dodge

Dodge har mycket få verkstäder i Sverige och service kräver ofta långa resor eller speciallösningar.
Subaru

Subaru har minskat sitt auktoriserade verkstadsnät och det har gjort service och reparationer dyrare.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns