Elbilar
Dessa bilmärken har elbilar som laddar långsammare än konkurrenterna
Dessa elbilar laddar klart långsammare än konkurrenterna – se vilka märken som sackar efter.

Laddhastighet är en avgörande faktor för många som funderar på att köpa elbil. I en vardag där tid är en bristvara, kan skillnaden på 20 minutter ved en laddstation være afgørende. Men alla bilmärken hänger inte med i utvecklingen.
Här är 10 bilmärken vars elbilar fortfarande laddar långsammare än konkurrenterna – baserat på tester och verkliga användares erfarenheter.
Mazda

Mazda MX-30 har låg DC-laddhastighet – max 50 kW – vilket gör den långsam på snabbladdare och mindre praktisk för längre resor.
Honda

Honda e laddar med maximalt 50 kW och har dessutom ett litet batteri, vilket ger begränsad flexibilitet.
Läs också: Många väntar för länge: Så ofta bör du byta olja på din bil
Mini

Mini Electric erbjuder endast ca 50 kW i snabbladdning, vilket är långt under dagens standard – och det sjunker snabbt.
Fiat

Fiat 500e påstås klara upp till 85 kW, men i verkligheten ligger effekten ofta betydligt lägre och minskar fort.
Smart

Smart EQ har både låg AC- och DC-laddning. Max 22 kW AC och cirka 50 kW DC – klart under snittet för 2025.
Lexus

Lexus UX300e och RZ har kritiserats för att ladda långsamt och för att tappa effekt under längre sessioner.
Läs också: OnePlus 15T kan få trippelkamera och större batteri – enligt nya läckor
Citroën

Citroëns ë-serie (t.ex. ë-C4) klarar teoretiskt 100 kW, men laddkurvan faller snabbt – vilket förlänger laddtiden.
Peugeot

e-208 och e-2008 laddar med samma teknik som Citroën – i praktiken ger det långsamma sessioner på snabbladdare.
Opel

Corsa-e och Mokka-e lider av samma problem: begränsad laddhastighet och snabbt fallande effekt.
Dacia

Dacia Spring har en maxeffekt på bara 30 kW – vilket gör den till en av de långsammaste elbilarna att ladda i Europa.
Läs också: Google tvingas betala miljarder till Android-användare
Läs också: Apple arbetar på prototypen av iPhone Fold