Streaming
Spotify höjer priset – men artisterna får fortfarande bara ören per lyssning
Musiktjänsten blir dyrare för svenska användare – men kritiken mot ersättningsmodellen växer.

Shutterstuck
Spotify höjer priserna för svenska användare – igen. Samtidigt fortsätter företaget med sin omdiskuterade modell för att betala ut pengar till artister. Kritiker menar att de små artisterna förlorar medan de största tjänar mest, oavsett vem du faktiskt lyssnar på.
Priset går upp – alla abonnemang påverkas
Från och med de kommande veckorna får svenska användare betala mer för Spotify Premium. Den vanliga månadsavgiften höjs från 119 till 129 kronor. Studentpriset justeras upp från 59 till 69 kronor, och även Duo- och Familjeabonnemanget blir 10–20 kronor dyrare i månaden – beroende på vilken plan du har, skriver Mobil.se.
Spotify motiverar höjningen med ökade kostnader för rättigheter och marknadsföring. Det är andra gången på kort tid som tjänsten justerar sina priser uppåt.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Så lite tjänar artister per lyssning
Trots prishöjningen är ersättningen till artister fortfarande mycket låg. Spotify använder en så kallad pro rata-modell, där alla intäkter från abonnemang samlas i en gemensam pott. Denna fördelas sedan ut till rättighetsinnehavare utifrån hur stor andel av alla lyssningar varje låt står för.
För 2025 beräknas ersättningen per lyssning ligga på cirka 0,003 till 0,005 dollar, alltså 3 till 5 öre per gång en låt spelas.
En artist med 10 000 lyssnare som var och en spelar en låt i veckan kan räkna med drygt 1 100 kronor i månaden – innan skatter och eventuella delningar med skivbolag eller förlag.
Kritiken: Små artister får betala för de stora
Modellen har länge kritiserats av mindre och oberoende artister, eftersom den inte tar hänsyn till vilka artister en enskild användare faktiskt lyssnar på. Oavsett om du lyssnar på din favoritindieartist hela dagen – eller bara spelar några av världens största hits – går dina pengar till hela potten, där de största artisterna tar störst andel.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Alternativet hade varit en user-centric-modell, där varje användares abonnemangsavgift delas upp proportionerligt mellan de artister hen lyssnar på. Det hade gynnat smalare musik, men är något Spotify hittills valt att inte införa.
Vad händer nu?
Trots kritiken står Spotify fast vid sitt system. Företaget har tidigare menat att en user-centric-modell inte skulle göra någon större skillnad i praktiken – men undersökningar visar att skillnaden skulle kunna vara avgörande för många mindre artister.
Med högre priser och fortsatt låg ersättning växer pressen på Spotify att hitta nya sätt att bli mer rättvisa – inte bara mot användarna, utan även mot dem som faktiskt skapar musiken.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns