Följ oss här

Streaming

Ny Netflix-design väcker ilska – många hotar avsluta sitt abonnemang

En stor uppdatering förändrar hur Netflix ser ut på TV – men reaktionerna har varit allt annat än positiva.

Publicerad

d.

Shutterstock

En ny ”TV-upplevelse” – men långt ifrån alla är nöjda

Netflix har börjat rulla ut ett nytt gränssnitt som ska ge en modernare och enklare upplevelse på TV-apparater. Företaget lovar smartare rekommendationer och en design som ska lyfta fram det viktigaste för varje användare.

Men bland många prenumeranter har uppdateringen snarare skapat irritation än glädje. Kommentarerna på sociala medier är tydliga – vissa är så missnöjda att de hotar att säga upp sitt abonnemang.

Vad har egentligen ändrats?

Det största som märks är layouten. Menyerna har flyttats upp till toppen av skärmen, och filmtitlarna visas nu i större rutor som tar mer plats. Tanken är att det ska bli enklare att navigera, men många tycker att det blivit rörigare istället.

Läs också: Powerbank återkallas: Brandrisk för 1,1 miljoner enheter

Man får också mer information om varje film eller serie direkt i översikten, och en ny flik – My Netflix – samlar allt du tittat på och det du håller på med.

När kommer den nya versionen?

Uppdateringen är redan aktiv hos många användare, och Netflix har meddelat att den kommer fortsätta rullas ut globalt under juni. För dig som ännu inte ser någon förändring handlar det troligen bara om tid – uppdateringen når fler och fler enheter successivt.

Netflix har också sagt att fler TV-modeller ska bli kompatibla framöver.

Kraftiga reaktioner på sociala medier

Det dröjde inte länge innan missnöjet började växa. Många tycker att de nya rutorna är för stora och gör det svårare att få en översikt över utbudet.

Läs också: Nästan alla svenskar är skyldiga: De här vanorna gör att din mobil laddar ur snabbare

”Jag har avslutat mitt abonnemang bara på grund av den här nya designen”, skrev en användare på Reddit. En annan jämförde uppdateringen med att ”släppa in ett lejon på ett barnkalas”.

Flera påpekar också att detta bara är ännu en sak på listan över förändringar som väckt frustration – tidigare har det handlat om reklam, prishöjningar, lösenordsdelning och lång väntan på nya avsnitt.

Netflix står fast – det här är framtiden

En del användare försvarar dock förändringen och tror att företaget baserar den på tester med goda resultat. Oavsett om man gillar det eller inte, verkar det som att den nya designen är här för att stanna.

Netflix har ännu inte svarat på kritiken, men det är tydligt att plattformens användare är mer uppdelade än någonsin i frågan.

Läs också: Tråkiga nyheter för svenskar med dessa Samsung-mobiler: Får inga fler uppdateringar från och med nu

Läs också: Ny studie avslöjar myten om elbilar: ”Datan visar tydligt att…”

"Håller koll på tekniken, innovationerna och nyheterna som förändrar världen – och delar det viktigaste med dig. Kort, koncist och alltid aktuellt."

Annons