Följ oss här

Nyheter

Svenska mediehus och journalister polisanmäler Zuckerberg efter våg av fejkannonser

En rad tunga svenska mediehus går nu ihop i en polisanmälan mot Meta och bolagets vd Mark Zuckerberg. Bakgrunden är att bluffannonser på Facebook fortsätter att använda etablerade mediers varumärken och kända journalister för att lura människor på pengar – trots tidigare krav på skärpta åtgärder, enligt Utgivarna.

Publicerad

d.

Mijansk786 / Shutterstock.com

Polisanmälan efter långvarig kritik

Publicistorganisationen Utgivarna, med bland andra SVT, Sveriges Radio, TV4, Bonnier News och Göteborgs-Posten i ryggen, har lämnat in en polisanmälan mot Zuckerberg personligen. Organisationen menar att Meta inte stoppar fejkannonser som imiterar nyhetssajter och nyhetsartiklar och att det har lett till både ekonomiska förluster och psykiskt lidande för drabbade svenskar, skriver Omni.

Utgivarna har under året flera gånger krävt att Meta redovisar vilka resurser bolaget lägger på att städa bort bedrägerierna och att anmälningsprocessen för brottsoffer förenklas, enligt organisationens pressmeddelanden. 

“Bedrägerierna driver intäkter åt Meta”

I anmälan pekar Utgivarna på granskningar som visar att bedrägeriannonser varit en betydande intäktskälla för Meta. Enligt Reuters-baserade uppgifter i svensk press uppskattade Meta internt att cirka tio procent av annonsintäkterna 2024 kom från bedrägliga eller förbjudna annonser – motsvarande runt 150 miljarder kronor, enligt mobil.se.

Organisationen lyfter också att bedrägerierna ofta kopplas till internationella nätverk och att tusentals svenskar uppges ha blivit av med stora summor i investerings- och kryptobedrägerier som spridits via Facebook, uppger SVT Nyheter.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Utgivarna: Meta lägger ansvaret på offren

Utgivarna anser att Meta inte avsätter tillräckliga manuella eller tekniska resurser för att stoppa annonserna och att ansvaret i praktiken hamnar på medierna och privatpersoner som måste anmäla gång på gång. Den typen av fejkannonser skadar inte bara enskilda offer, utan också trovärdigheten för seriös journalistik, enligt organisationen.

Flera brottsrubriceringar nämns

I polisanmälan hänvisar Utgivarna till misstankar om bedrägeri, medverkan till bedrägeri samt brott mot lagen om namn och bild i reklam. Målsägande uppges vara både mediehus och profiler vars identiteter utnyttjats i annonserna. 

Organisationen vill samtidigt se att polis, åklagare och domstolar får bättre möjligheter att driva den här typen av fall – och att regeringen trycker på för hårdare krav mot Meta eller skärpt EU-lagstiftning, enligt Omni.

Kraftfullt citat i anmälan

I underlaget hänvisar Utgivarna till sin tidigare offentliga kritik. I pressmaterialet skriver man bland annat:

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

“Det är häpnadsväckande att ett av världens största och mest lönsamma bolag tillåts fortsätta att förmedla kriminalitet som drabbar oskyldiga människor hårt, utan att vidta tillräckliga åtgärder för att stoppa den. Det är ett brott som förtjänar en juridisk process. Därför polisanmäler vi Mark Zuckerberg.”

Nästa steg

Polisanmälan innebär att rättsväsendet nu får ta ställning till om Metas hantering av annonserna kan utredas som brott. Utgivarna har inte signalerat att man tänker släppa frågan – snarare tvärtom: organisationen vill se både snabbare borttagning av bluffannonser och tydligare ansvar för plattformarna som tjänar pengar på dem. 

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Muck Rack

Annons