Google backar – tredje part-kakor blir kvar i Chrome
Planerna att fasa ut tredjepartskakor skrotas – reklambranschen lämnas i ovisshet.

Inget nytt valfönster för tredjepartskakor
I ett oväntat beslut meddelar Google att Chrome inte längre kommer få ett separat valfönster för tredjepartskakor. Det här markerar ett tydligt avsteg från den strategi företaget hållit fast vid i flera år – att på sikt slopa tredjepartskakor helt.
LÄS OCKSÅ: Teslas lågprisbil skjuts upp – drömbilen får vänta till 2026
Anthony Chavez, vice vd för Privacy Sandbox på Google, bekräftade nyheten i ett blogginlägg den 22 april. I stället för en ny ruta ska användarna fortsätta hantera sina kakinställningar via webbläsarens befintliga sekretess- och säkerhetsinställningar.
Kakor kvar – trots löften om förändring
Det var 2020 som Google först annonserade att tredjepartskakor i Chrome skulle fasas ut. Målet var att matcha konkurrenter som Safari och Firefox, som redan blockerar dessa som standard. Men Googles strategi var mer försiktig och betonade vikten av balans mellan användarnas integritet och annonsfinansierade webbplatser.
Chrome står idag för över 60 procent av den globala marknaden för webbläsare – och därför har varje förändring här stor påverkan. Men nu sätts hela den tidigare planen på paus.
Läs också: Nytt prisras på elbilar väntas – Tesla och kinesiska tillverkare avvaktar rätt tillfälle
Kritik mot Googles alternativ
Som ett alternativ till kakor utvecklade Google sin så kallade Privacy Sandbox, med nya tekniker som Topics API och verktyg för annonsmätning. Men reaktionerna lät inte vänta på sig. Reklambranschen menade att ersättarna inte fungerade lika bra, särskilt inte när det gäller skalbarhet och snabbhet.
Samtidigt uttryckte många publicister oro över minskade annonsintäkter och att tekniken bakom Googles förslag var för komplicerad att implementera, skriver TechSpot.
Brittiska myndigheter satte stopp
En avgörande vändpunkt kom i april 2024, då Storbritanniens konkurrensmyndighet (CMA) ingrep. De krävde att Google pausade utrullningen tills det fanns garantier att förändringarna inte skulle gynna Googles egna annonssystem på bekostnad av konkurrenterna.
Läs också: Elbilar i verkligheten: Dessa modeller strular mest
Integritetsorganisationer som Electronic Frontier Foundation fortsatte också att ifrågasätta Googles lösningar. De menade att de nya verktygen fortfarande möjliggjorde spårning – bara med andra metoder.
Projektet lever – men i ny form
Chavez betonar att Privacy Sandbox-projektet inte är nedlagt, men att det nu omformas. Google kommer istället att fokusera på andra integritetsfunktioner, till exempel skydd av IP-adresser i inkognitoläget, och samla in mer feedback innan man tar nästa steg.
Kritiker: ”Google erkänner nederlag”
Reaktionerna lät inte vänta på sig. Gruppen The Movement for an Open Web, som tidigare utmanat Google juridiskt, beskrev beslutet som ett ”erkännande av nederlag”. De menar att Googles försök att kontrollera annonsmarknaden bromsades av både regelverk och motstånd inom branschen.
Vad händer nu?
För tillfället stannar alltså tredjepartskakorna kvar i Chrome. Men framtiden är oviss – och reklambranschen tvingas nu omvärdera sina strategier i väntan på nästa drag från Google.