Google överväger att ändra sökresultat för att undvika EU-böter
Techjätten kan tvingas betala över 35 miljarder dollar för brott mot EU:s nya digitala regler.

Ahyan Stock Studios / Shutterstock
Google står inför hotet om miljardböter från EU och planerar nu att ändra hur sökresultaten visas för att följa den nya Digital Markets Act (DMA), rapporterar Reuters. EU:s reglerare menar att Google gynnar sina egna tjänster – som Google Flights och Google Hotels – på bekostnad av konkurrenter.
EU anklagar Google för att snedvrida konkurrensen
EU:s utredning startade i mars 2025 och riktade sig mot både Google Search och Play Store. Enligt kommissionen har Google systematiskt prioriterat sina egna tjänster i sökresultaten och samtidigt hindrat utvecklare från att informera användare om alternativa sätt att ladda ner appar.
Ett av de största problemen handlar om så kallade ”vertikala söktjänster” – specialiserade aktörer som exempelvis Expedia eller Hotels.com. Dessa har länge hävdat att de hamnar i skymundan eftersom Google lyfter fram sina egna resultat högst upp, skriver Engadget.
Förslag: Konkurrenterna får egna rutor i sökresultaten
För att undvika böter på uppemot 35 miljarder dollar föreslår Google nu en större förändring i hur sökresultaten visas.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
”Vi kommer att skapa möjlighet för varje vertikal söktjänst (VSS) att visa sin egen ruta i Search. Den kommer att fyllas med resultat från den tjänstens eget innehåll,” skriver Google i ett förslag som Reuters tagit del av.
Googles egna tjänster kommer fortfarande att visas i samma format, men placeringen ska avgöras av ”objektiva och icke-diskriminerande kriterier”. Resultat från exempelvis flygbolag och biluthyrningsföretag ska också fortsätta synas – antingen ovanför eller under dessa rutor, beroende på hur relevanta de är för användarens sökning.
EU:s hårdare tag mot techjättarna
Liksom Apple har Google hamnat under hård granskning i EU för sin dominerande ställning. Digital Markets Act, som trädde i kraft 2024, syftar till att bryta upp monopol och skapa rättvisare konkurrens på nätet.
Apple har redan tvingats öppna sina produkter för tredjepartsbutiker, och nu verkar Google vara beredd att justera sina egna system för att undvika samma öde.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Om EU-kommissionen anser att Googles nya förslag är tillräckligt återstår att se. Klart är att även världens största sökmotor börjar känna av trycket från Bryssel.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser