Elbilar
Bilmärken som saknar mekaniker år 2028
Vem ska laga din bil i 2028? Dessa märken riskerar att stå utan mekaniker.

PeopleImages / Shutterstock.com
Det räcker inte att bygga en bra elbil – det måste också finnas någon som kan laga den. År 2028 kan flera bilmärken stöta på ett oväntat hinder: brist på utbildade mekaniker. Avancerade system, begränsad tillgång till delar och stängda servicelösningar gör vissa bilar svåra att underhålla.
Här är bilmärkena som riskerar stora serviceproblem i framtiden.
Tesla

Många verkstäder får inte tillgång till Teslas verktyg och mjukvara. Reparationer kräver specialutbildning som få har.
Lucid Motors

Litet nätverk, hög teknisk komplexitet och få certifierade tekniker. Service utanför storstäder är ett växande problem.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Rivian

Bygger eldrivna SUV:ar och pickuper med unik arkitektur. Få europeiska tekniker har rätt kompetens.
Polestar

Svenskt märke, men supporten är starkt centraliserad. Lokala verkstäder saknar ofta både erfarenhet och åtkomst till system.
Fisker

Fisker Ocean finns på marknaden – men reservdelar är svåra att få tag på, och antalet utbildade tekniker är minimalt.
Nio

Kinesisk uppstickare med snabb tillväxt, men få servicemöjligheter i Europa. Verkstäder har svårt att få support.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
XPeng

Tekniskt avancerad elbil med självkörande funktioner – men få kan laga dem. Support och utbildning är begränsad.
BYD

Växer snabbt i Europa men har inte hunnit bygga upp ett starkt servicenät. Mekaniker saknar kunskap om system och plattform.
Aiways

Liten distribution, liten närvaro. Reparationer tar tid eftersom få vet hur bilen fungerar.
VinFast

Vietnamesiskt märke med stora ambitioner men ännu inga starka servicekanaler. Mekaniker saknas på många håll i Europa.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns