Följ oss här

Streaming

YouTube fyller 20 år – så förändrade plattformen hela internet

Från en enkel idé till en global jätte: YouTubes otroliga resa på två decennier.

Publicerad

d.

YouTube
Mamun_Sheikh / Shutterstock

När tre före detta PayPal-anställda – Chad Hurley, Steve Chen och Jawed Karim – i februari 2005 startade YouTube, anade ingen vilken maktfaktor de satt igång.

Den allra första videon, en skakig 19-sekunders klipp från San Diego Zoo med Karim själv, gav inga ledtrådar om vilken enorm roll plattformen skulle få.

LÄS OCKSÅ: Nej, du kan inte spegla din iPhone i Sverige – tack, EU

På den tiden var YouTubes påverkan så liten att The Guardian inte ens nämnde sajten i sin rapportering om TV:s digitala utveckling. Men 20 år senare är verkligheten en helt annan.

YouTube är nu en av TV:s största konkurrenter och laddar upp lika mycket nytt videomaterial var femte minut som BBC Studios producerar på ett helt år. Stjärnor som MrBeast drog in 85 miljoner dollar under 2024, på allt från datorspelande till välgörenhetsprojekt.

Med ett nuvarande värde på cirka 455 miljarder dollar – 275 gånger mer än vad Google betalade 2006 – är YouTube en ekonomisk superkraft. Plattformen har 2,7 miljarder aktiva användare i månaden och fungerar både som musikströmningstjänst och världens näst största sociala nätverk efter Facebook, skriver TechSpot

LÄS OCKSÅ: Toppchef lämnar Tesla – aktien störtdyker efter ny smäll

Men hur blev YouTube så dominerande? Här är åtta avgörande faktorer bakom framgången.

Hur kreatörer började tjäna pengar på nya sätt

Istället för att anställa stora team av producenter och manusförfattare, vände YouTube på modellen. Allt ansvar och alla kostnader lades på skaparna själva. YouTube betalade inte i förväg utan belönade de som lyckades nå publiken.

Intäktsdelning som drivkraft

Genom att erbjuda ungefär 50 procent av annonsintäkterna till kreatörerna skapade YouTube ett system där det lönade sig att förstå och maximera tittarnas engagemang. MrBeast anställer exempelvis folk enbart för att optimera sina video-miniatyrer.

LÄS OCKSÅ: Trump ger TikTok ännu en chans – ny deadline för att undvika förbud

Revolution inom reklam

Med hjälp av avancerade verktyg som YouTube Analytics blev plattformen ledande på programmatisk annonsering, där annonsplatser säljs i realtid till högstbjudande. Resultatet? Effektivare reklam och ännu tuffare konkurrens för traditionell TV.

Alla kan bli innehållsskapare

Ungefär 50 miljoner människor världen över ser sig nu som professionella kreatörer på plattformar som YouTube. Länder som Brasilien och Kenya har blomstrande kreatörsekonomier, långt bortom gamla tiders begränsade medielandskap.

Nytt sätt att berätta historier

YouTube har förändrat berättandets struktur. Istället för långsam uppbyggnad måste en video fånga tittaren direkt. Framgångsrika kreatörer bygger sedan vidare med snabba, eskalerande händelser som håller intresset vid liv.

Smartare hantering av upphovsrätt

Tidigare var det stämning som gällde vid intrång på upphovsrätten. Nu används Content ID – ett system där rättighetsinnehavare automatiskt kan hitta och tjäna pengar på sitt innehåll, även när andra laddar upp det.

Teknik som når alla

Nya tekniker som 4K, VR och nu AI har snabbt nått massorna via YouTube. Plattformen integrerar även Googles nya Veo-verktyg, vilket ger kreatörer över hela världen tillgång till kraftfulla AI-verktyg för videoproduktion.

YouTube och kampen om nyheterna

YouTube har ibland blivit kritiserat för att sprida desinformation genom algoritmer som premierar visningstid framför sanningshalt. Men stora mediehus som BBC och Channel 4 har valt att möta publiken där den finns – och skördar nu framgångar med egna kanaler på plattformen.

"Håller koll på tekniken, innovationerna och nyheterna som förändrar världen – och delar det viktigaste med dig. Kort, koncist och alltid aktuellt."

Annons