Följ oss här

Sociala medier

Facebook testar betalvägg för länkar – slår mot kreatörer

Att dela länkar på Facebook kan snart bli en betaltjänst. Meta testar nu ett upplägg där kreatörer utan abonnemang kraftigt begränsas i hur ofta de får länka vidare till externa sajter.

Publicerad

d.

Facebook

Mijansk786 / Shutterstock

Länkar blir en fråga om abonnemang

Meta har börjat testa en ny begränsning på Facebook som gör länkdelning till en del av abonnemanget Meta Verified. I testet avgör prenumerationen hur många inlägg med externa länkar en kreatör får publicera per månad. För den som saknar Meta Verified kan gränsen vara så låg som två organiska inlägg med länkar.

Avisering till kreatörer

Informationen blev känd efter att sociala medier-konsulten Matt Navarra delade en skärmdump där Meta meddelar berörda användare om begränsningen. Enligt meddelandet omfattas vissa Facebookprofiler i så kallat ”professionellt läge”, där kreatörer och mindre verksamheter ofta verkar.

Meta bekräftar testet

Meta bekräftar upplägget och beskriver det som ett begränsat test. Företaget vill undersöka om möjligheten att publicera fler länkposter upplevs som ett mervärde för betalande användare, skriver Engadget efter att ha talat med en talesperson för Meta. Antalet berörda konton är oklart.

Publicister slipper – än så länge

Större publicister påverkas inte i nuläget. Men för enskilda kreatörer och mindre företag kan förändringen bli kännbar. Många är beroende av Facebook för att driva trafik till egna sajter, nyhetsbrev eller webbshoppar.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Växande frustration bland användare

Kritiken mot Meta Verified har redan varit tydlig. Abonnemanget, som kostar från cirka 15 dollar i månaden, har bland annat låst bättre kundsupport bakom betalvägg. Att även göra länkdelning till en premiumfunktion riskerar att öka missnöjet ytterligare bland kreatörer.

En tydlig kursändring

Även om Meta tonar ned testets betydelse markerar det en tydlig kursändring. Kreatörer har länge oroat sig för att Meta ska strypa räckvidden för externa länkar. Med detta test blir rädslan mer konkret – och kopplad till betalning.

Enligt Engadget följs testet nu noga av kreatörer och branschaktörer, som ser det som ännu ett steg mot ett mer slutet Facebook-ekosystem.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Muck Rack

Annons