Nyheter
Riksbanken uttrycker oro över Swish och Bank-ID
Myndighetsperson efterlyser ökad konkurrens på betalmarknaden.

Under den senaste tiden har användare av Swish och Bank-ID upplevt återkommande störningar.
Enbart det senaste året har Swish rapporterat om 180 incidenter som påverkat tillgängligheten för kunderna. Så sent som i torsdags låg tjänsten nere i tre timmar.
Mot denna bakgrund markerar Elin Ritola, enhetschef för betalningsanalys på Riksbanken, att det behövs fler aktörer och tydligare konkurrens på marknaden, enligt SVT.
Hon säger att svensk betalningsmarknad behöver steppa upp kring ökad konkurrens.
Hon menar vidare att bristen på konkurrens leder till minskade krav och innovation. En dominerande aktör på marknaden skapar sårbarhet om denna drabbas av problem. Enligt Ritola leder det till lägre innovation och stagnering och att om det bara finns en stor aktör finns inte mycket valmöjligheter om den aktören av någon anledning får problem.
Svenska Bankföreningen invänder dock att ökad konkurrens inte nödvändigtvis är lösningen. De menar att alla aktörer står inför samma typ av utmaningar som till exempel Bank-ID gör vid cyberangrepp. Oavsett vem som driver en tjänst så kommer alla ha samma utmaning som exempelvis Bank-id när det gäller cyberangrepp.
Att digitala tjänster tillfälligt slås ut beror ofta på överbelastningsattacker. Enligt Säkerhetspolisen är tröskeln för sådana attacker låg i Sverige.
Idag är tröskeln för att genomföra cyberangrepp mot mål i Sverige låg då det finns betydande sårbarheter att utnyttja. Omfattande sårbarheter i infrastruktur och it-system kombinerat med främmande makts höga cyberförmåga och stora informationsbehov utgör ett allvarligt hot mot Sveriges säkerhet.
I takt med att samhället blir allt mer digitaliserat ökar också problemet med cyberangrepp. Både privata företag och offentliga aktörer investerar stora resurser i att skydda sig. Samtidigt ser illasinnade aktörer stora möjligheter att dra nytta av riktade attacker.