Följ oss här

Nyheter

Musk-effekten: Teslas varumärke i botten – rankas lägre än Temu i USA

Tesla rasar på årets stora varumärkesmätning i USA – och faller nu till plats 95 av 100. Värre än både BP och Temu. Kritiken riktas främst mot Elon Musk, vars polariserande utspel allt mer förknippas med varumärket.

Publicerad

d.

Elon Musk
Shutterstock

Kraftigt ras för Tesla i ny mätning

Tesla har tappat kraftigt i anseende hos amerikanska konsumenter. I den prestigefyllda Axios Harris Poll – som rankar de 100 mest synliga varumärkena i USA – faller elbilstillverkaren hela 32 placeringar och hamnar på plats 95. Det är den sämsta placeringen i Teslas historia. Så sent som 2021 låg bolaget på åttonde plats, det skriver mediet INPUTMAG.DK

LÄS OCKSÅ: Google Discover får nytt utseende – lyfter fram avsändaren tydligare

Musk upplevs som belastning

Enligt undersökningen är det inte produkterna som drar ner betyget – utan Tesla-chefen Elon Musk själv. Hans kontroversiella uttalanden, politiska ställningstaganden och aktiva närvaro på sociala medier har fått många att ta avstånd från företaget. Kritiker menar att Musk blivit en så stark symbol för Tesla att hans personliga image nu påverkar bolaget negativt.

Sämre än BP, Temu och krisande sjukvårdsbolag

Att Tesla nu rankas under företag som BP – ökända för oljekatastrofen i Mexikanska golfen – och e-handelsplattformen Temu, som ofta får kritik för bristande datasäkerhet och låg produktkvalitet, understryker hur illa det är. Även UnitedHealth, som befinner sig i en allvarlig kris, hamnar före Tesla i listan.

LÄS OCKSÅ: VARNING: Störningar skakar Swish och Bank-id – krav på nya alternativ växer

SpaceX tappar också mark

Inte bara Tesla drabbas. SpaceX, även det ett Musk-bolag, rasar till plats 86. Även här kopplas tappet direkt till Musks agerande. Undersökningen pekar på ett tydligt mönster: Musks person skadar varumärkena han leder.

Verkligheten bakom Musks image ifrågasätts

Efter ett nytt driftstopp på X (tidigare Twitter) lovade Musk att återgå till att jobba heltid med sina företag – inklusive att sova på kontor och fabrik. Men flera tidigare anställda har vittnat om att Musk sällan synts till ens en dag i veckan på Tesla. Den kultliknande bilden av honom som oupphörligt hårt arbetande företagsledare ifrågasätts allt mer.

Från grön förebild till PR-problem

Tesla har länge betraktats som en motor i den gröna omställningen, med innovationer som Supercharger-nätverket och prispressade elbilar. Men kritiken mot Musk har även börjat smitta av sig på dessa delar. Förtroendet för företaget som helhet vacklar – och många upplever att Tesla tappat sin kompass.

LÄS OCKSÅ: Spion i fickan? 5 populära appar du borde radera direkt

En väckarklocka för investerare

Musk har länge haft aktieägarnas förtroende – trots varningar om hans ledarstil. Men frågan är om tålamodet börjar ta slut. Ett exempel är den enorma bonus på 55 miljarder dollar som beviljats Musk – och sedan underkänts i domstol. För investerare kan årets mätning ses som en tydlig signal: att koppla ett varumärke så starkt till en enda person kan bli ett högt spel.

"Håller koll på tekniken, innovationerna och nyheterna som förändrar världen – och delar det viktigaste med dig. Kort, koncist och alltid aktuellt."

Annons