Mobiler
Apple löser iMessage-buggen som stoppade meddelanden – här är lösningen
Apple har nu delat en enkel lösning på en irriterande bugg som fått iMessage att visa varningen “Ej levererat” eller skicka meddelanden som vanliga SMS i gröna bubblor. I vissa fall har meddelanden även skickats från användarens mejladress istället för telefonnumret.

Kafka Ibram / Shutterstock.com
Enligt Apple beror problemet ofta på att eSIM inte aktiverats korrekt när man ställer in en ny iPhone med iOS 26, skriver MacRumors.
Buggen kopplas till eSIM-inställningen
Om du valde att hoppa över eSIM-installationen under den första konfigurationen av din nya iPhone kan iMessage ha misslyckats med att aktiveras automatiskt. Det betyder att även om du senare aktiverar eSIM via Inställningar, måste du själv slå på iMessage manuellt för att det ska fungera som det ska.
Så här löser du problemet
Apple beskriver stegen för att återställa iMessage-funktionen:
- Öppna Inställningar.
- Tryck på Appar.
- Gå till Meddelanden.
- Stäng av iMessage och slå sedan på det igen.
Påverkar både nya användare och operatörsbyten
Problemet verkar främst drabba dem som hoppar över eSIM-steget vid uppstart av en ny iPhone, men även de som byter mobiloperatör och lägger till ett nytt eSIM kan påverkas.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Andra buggar sedan iOS 26
Detta är inte den första iMessage-störningen efter lanseringen av iOS 26. Tidigare i månaden publicerade Apple även en guide för användare som haft svårt att aktivera iMessage med sitt telefonnummer.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna