Mobiler
Apple-inspirerad design: Vivo lanserar sitt eget “Liquid Glass”-system
Vivos nya gränssnitt OriginOS 6 väcker uppmärksamhet – och påminner starkt om Apples senaste design för iOS 26.

Sparrows News / YouTube
En iPhone-look i Android-kläder
När kinesiska Vivo presenterade sitt nya operativsystem OriginOS 6 i veckan, var det många som hajade till. Det nya systemet bär nämligen tydliga spår av Apples “Liquid Glass”-designspråk – från de rundade knapparna till den genomskinliga, glaslika ytan.
I en demonstrationsvideo syns ett Vivo-telefongränssnitt som nästan kan misstas för iOS 26. Där finns en flytande klocka, ett Control Center med glaseffekt, avrundade “squircle”-ikoner och genomskinliga mappar. Även notiser och dockan har fått den typiska glasdesignen – och bakgrunderna rör sig med ett djup som liknar Apples 3D-effekt i “Spatial Scenes”. Det skriver AppleRumors.
“Allt flyter” – enligt Vivo
Vivo beskriver själv sitt nya system som inspirerat av vatten. I marknadsföringen står det:
“Med OriginOS 6 flyter varje svep, rullning och tryck som aldrig förr. Inga fördröjningar. Inga hack. Bara rörelse som följer ditt tempo.”
Men trots den poetiska vattenmetaforen är det svårt att bortse från likheterna med Apples formspråk. “Liquid Glass” är en central del av iOS 26 och har hyllats för sin balans mellan djup och lätthet – något som nu tycks ha inspirerat Vivo i allt från animationer till ljusskiftningar.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
På väg till fler marknader
Vivo är en av Kinas största smartphonetillverkare och säljer sina enheter i bland annat Kina och Indien. De flesta modeller har hittills inte gått att köpa i USA, men det kan snart ändras. Företaget har nyligen fått godkännande för att lansera Vivo X300 FE på den amerikanska marknaden.
Med OriginOS 6 verkar Vivo vilja ta nästa steg – och positionera sig som en konkurrent till både Samsung och Apple. Frågan är bara om Apple kommer att uppskatta hur “flytande” inspirationen har blivit.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna