Google växlar upp Android XR – så kan glasögon och headset bli nästa stora plattform
Google tar ett tydligt kliv mot en framtid där smarta glasögon och mixed reality-headset blir vardag. På The Android Show: XR Edition visade bolaget nya funktioner i Android XR, ett operativsystem som ska fungera över många olika typer av huvudburna enheter. Fokus låg på utvecklare – men en rad praktiska demonstrationer visar hur snabbt ekosystemet mognar.

Thrive Studios ID / Shutterstock
Tre sorters XR-prylar – samma OS
Under XR-evenemanget demonstrerade Google Android XR på flera hårdvaror: ett par egna referensglajjor, Samsungs Galaxy XR-headset och Xreals kommande Project Aura-glasögon. Poängen var tydlig: Android XR ska vara ett flexibelt lager som passar allt från ultralätta glasögon till rejäla VR-liknande headset. Google vill alltså undvika att låsa plattformen till en enda formfaktor, och i stället låta partners experimentera med design och teknik, skriver Engadget.
Referensglasögonen: Gemini i fickformat – fast på näsan
Först ut var Googles referensdesign för smarta glasögon, med en enkel vågledar-display i höger lins. Det är en testplattform, inte en färdig konsumentprodukt, betonar Google. Men det som visades ger en bra bild av vart bolaget vill.
Med glasögonen på gick det att be Gemini spela musik via YouTube Music, svara på samtal genom att trycka på en touchyta i skalmen och dela det man ser tack vare kameror utåt. Enligt Max Spear, produktchef för XR på Google, växlar glasögonen automatiskt mellan Bluetooth och Wi-Fi beroende på behov – utan att användaren märker övergången.
Enklare för appar att följa med
Ett återkommande tema var att Android XR ska göra det lätt att flytta över befintliga Android-appar till XR-världen. Google använder samma notifikationskod som i vanliga Android, men bygger ett minimalt XR-gränssnitt ovanpå. Tanken är att utvecklare ska slippa skriva om appar för varje ny glasögonmodell, enligt Engadget.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
För riktigt lätta glasögon utan skärm – mer som hörlurar på ansiktet – stödjer Android XR röststyrning och mikrofoner som primär kontroll. Det ska räcka för att navigera i appar utan visuella menyer.
Kameror, foton och AI-kreativitet
Glasögonen kunde också ta bilder på röstkommando. En mer högupplöst version skickades automatiskt till en uppkopplad smartwatch för snabb förhandsgranskning – en liten men smart detalj.
Och för den som vill leka med kreativitet finns Googles bild-AI Nano Banana direkt i flödet: be Gemini göra om en bild till något helt annat, och den levererar på sekunder.
Recept av det du ser – och gester som kontroll
En av de mest imponerande funktionerna var hur Gemini kan tolka omgivningen. När glasögonen riktades mot ett skafferi kunde AI:n föreslå ett recept baserat på ingredienserna, anpassat efter givna önskemål (”inga tomater”). Google säger att Gemini tränats för att förstå naturliga gester som att peka eller lyfta upp saker, vilket gör att interaktionen blir mindre ”robotig” och mer som samtal.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Kartor i glasögonen: monoculärt vs. två displayer
Google visade också hur Uber och Google Maps fungerar i glasögonen. Även med bara en display gick det att se och zooma i en relativt detaljerad karta. Men i en modell med två RGB-displayer blev hoppet i skärpa tydligt, med bättre djup och 3D-liknande byggnader. Slutsatsen här är att dubbel-display-glasögon kan bli industrins favorit på sikt, även om upplevelsen varierar mellan användare.
Samsung Galaxy XR: mer kontext och realistiska avatarer
Nästa steg var Samsungs Galaxy XR-headset, som först visades i oktober men nu fått nya XR-funktioner. Med hjälp av kameror på utsidan gick det att spela ”I Spy” med Gemini: AI:n förstår vad användaren tittar på och ger svar utifrån sammanhanget. Litet på pappret, men stort för hur XR kan bli mer hjälpsamt i realtid.
Den största överraskningen kom i ett virtuellt samtal där Googles nya avatarer, ”Likeness”, användes. Ansiktena är extremt realistiska – enligt Google skapas de genom att headsetets interna sensorer fångar ansiktsrörelser och bygger en digital kopia. En fristående app för att skapa och redigera avatarer ska släppas nästa år.
Spela PC-spel i XR – och fler plattformar på väg
Android XR fick också en PC-koppling. Spelet Stray kördes trådlöst från en laptop till Galaxy XR med låg latens, och gick att styra med vanlig handkontroll. Först stöds Windows, men Google säger att macOS också är på planeringslistan.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Xreal Project Aura: portabla jätte-skärmar på näsan
Sist testades Xreals Project Aura-glasögon, en pre-production-enhet byggd för stora virtuella skärmar i ett portabelt format. Upplösning och skärpa stack ut, och de elektrokromatiska linserna – som kan mörkna automatiskt eller med ett tryck – ger ett mer isolerat eller öppet intryck beroende på aktivitet.
Aura har omkring 70 graders synfält, vilket är stort för den här klassen, även om mer vertikal yta hade varit välkommen. Enheten drivs av ett kabelanslutet batteripack som också fungerar som touchkontroll och hubb för mobil, laptop eller spelkonsol.
I praktiken kunde glasögonen visa flera virtuella skärmar samtidigt, vilket gjorde multitasking möjlig: videomöte i mitten, två extra fönster på sidorna. Ett AR-spel som Demeo fungerade också bra, med händerna som verktyg för att flytta och interagera i den virtuella miljön.
Googles strategi: bred partnerbas i stället för ett eget headset
Efter att ha visat tre typer av XR-produkter landar Googles budskap i en strategi: bygg ett operativsystem som kan bära en hel flora av enheter. Det speglar Android-filosofin i övrigt, där många tillverkare driver hårdvaruutvecklingen. Google pekar på partners som Samsung, Xreal, Warby Parker och Gentle Monster som nyckelspelare.
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns
Bolaget säger också att Android XR ska fungera ihop med både Android- och iOS-mobiler samt smartklockor i båda ekosystemen – även om Apple-användare kommer möta vissa begränsningar på grund av iOS-regler.
”Glasögon måste vara bra glasögon först”
Google trycker hårt på att utvecklarstödet måste vara stabilt för att XR inte ska fastna som en nischprodukt. Samtidigt är hårdvarusidan långt ifrån löst. Seniora XR-chefen Juston Payne sammanfattade utmaningen i ett samtal efteråt: smarta glasögon måste vara bra glasögon i grunden – snygga, bekväma, med bra linser och enkel tillgång för köpare.
En robust grund, men mycket kvar
Det finns inga garantier för att nästa generations smarta glasögon eller headset blir en massuccé. Men Android XR visar att Google den här gången går metodiskt fram: först ett flexibelt OS, sedan ett brett hårdvaruekosystem, och över allt en AI-motor som ska göra tekniken meningsfull i vardagen.
Om bolaget lyckas hålla ihop alla delar kan Android XR bli plattformen som gör mixed reality till något mer än en teknikkul grej – och till nästa stora datormiljö efter mobilen.
Läs också: Samsung Galaxy Z Fold7: Tunnare, starkare och snabbare
