Gaming
Apple Arcade kämpar vidare – men hittar det någonsin sin publik?
Apple har inga planer på att lägga ner sin spelsatsning Apple Arcade, men tjänsten brottas fortfarande med att övertyga användarna om sitt värde. Trots hundratals spel och ständiga uppdateringar har Apple ännu inte lyckats skapa den där självklara anledningen för miljoner användare att stanna kvar.

DANIEL CONSTANTE / Shutterstock
Från exklusiva titlar till blandat innehåll
När Apple Arcade lanserades 2019 var idén tydlig: exklusiva spel som inte gick att hitta någon annanstans. Inga annonser, inga köp i appen – bara rena spelupplevelser. Men lockelsen blev kortvarig. Redan 2021 breddades katalogen med välkända spelnamn som Fruit Ninja+ och Stardew Valley+, i “fullversioner” ingående i prenumerationen, skriver AppleInsider.
I dag erbjuder tjänsten omkring 250 familjevänliga titlar och fyller på med tre till tio nya spel varje månad. En del är fortfarande unika för Arcade, men många är upplåsta versioner av redan populära spel.
Apple lyfter fram indiestudior
Apple använder också sin tyngd för att para ihop mindre utvecklare med stora varumärken. Ett exempel är studion Sunblink, som fick chansen att samarbeta med Sanrio – resultatet blev Hello Kitty Island Adventure, som både vann pris för årets bästa spel i App Store 2023 och nominerades till The Game Awards.
Enligt Apples spelchef Alex Rothman ska blandningen av exklusiva spel, licensierade titlar och nya satsningar fortsätta. “Vi kan inte rikta oss mot en smal nisch – vi behöver innehåll som fungerar för hela Apples användarbas”, säger han.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Svårigheten att behålla spelarna
Trots breddningen återstår problemet: många användare tappar intresset efter några månader. Enligt uppgifter till The Information lockade Apple Arcade omkring två miljoner användare första året – varav en stor andel via gratiserbjudanden. I dag uppskattas antalet aktiva till mellan tre och fem miljoner, men en betydande del av dessa tros komma via Apple One-paketen.
Kritiken handlar ofta om att spelen ser barnsliga ut eller riktar sig direkt till yngre barn. Lego-spel, Play-Doh World och Crayola-titlar dominerar biblioteket. Vuxna spelare upplever därför att utbudet saknar tillräckligt många “måste-ha”-titlar.
Priset – attraktivt men inte tillräckligt
Prenumerationen kostade vid starten 4,99 dollar i månaden och ligger i dag på 6,99 dollar. För över 250 spel är det svårt att kalla dyrt. Men frågan är om mängden väger upp för bristen på starka vuxentitlar.
Ett exempel är kortspelet Balatro+. Det släpptes på Apple Arcade – men fanns också tillgängligt på Steam. Många valde då att köpa spelet direkt där istället för att starta en prenumeration hos Apple.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Jakten på Apples “Ted Lasso”
Apple TV+ lyckades till slut bli relevant tack vare succéer som Ted Lasso och Severance. Apple Arcade väntar fortfarande på sitt stora genombrottsspel, något som gör att tjänsten snarare känns som ett tillägg än en självklarhet i Apples ekosystem.
Apple betonar att man tar spel på allvar och inte har några planer på att ge upp. Men så länge biblioteket domineras av barnvänliga titlar och saknar det där spelet alla måste prata om, lär Apple Arcade förbli en tjänst som många testar – men få stannar kvar i.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser