Elbilar
Tillverkarna vill inte erkänna det: men dessa bilmärken har växellådor med problem
Tillverkarna håller tyst – men dessa växellådor orsakar problem för bilägare överallt.

Foto: Artistic Operations / Shutterstock.com
Växellådan är avgörande för bilens funktion och komfort. Men många bilmärken har under åren haft kända svagheter i vissa modeller, utan att det tydligt erkänts av tillverkarna. Det kan leda till dyra reparationer och försämrad körglädje.
Här är bilmärkena du bör vara extra uppmärksam på.
Volkswagen (DSG)

Dubbelkopplingslådan DSG är snabb men har haft problem med ryckighet och elektroniska fel, särskilt i tidiga versioner.
Ford (Powershift)

Fords Powershift-låda har kritiserats för ryckig körning, växlingsproblem och höga reparationskostnader, särskilt i Focus och Fiesta.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Renault (EDC)

EDC-lådan lider av långsam respons och elektronikproblem. Flera fall av plötslig växellådsfel har rapporterats.
Peugeot och Citroën (ETG och EAT6)

Dessa automatlådor har ett rykte om sig att vara tröga och orytmiska i växlingen, vilket försämrar körupplevelsen.
Nissan (CVT)

CVT-lådor ger mjuk acceleration men drabbas ofta av oljud, slitage och total haveri efter många mil.
Fiat (Dualogic)

Kombinerar nackdelar från både manuell och automat. Känd för hårda växlingar och frekventa elfel.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
BMW (automat i mindre modeller)

Mindre modeller har haft problem med växellådan som ger hårda och sena växlingar, ofta orsakade av elektroniska styrfel.
Audi (S tronic)

Lyxig dubbelkopplingslåda som i vissa årgångar lider av kopplingsfel och programvarubuggar.
Skoda (DSG)

Skoda delar teknik med VW, och samma DSG-problem har dykt upp i modeller som Fabia och Octavia.
Opel (Easytronic)

Enkellåda med autoväxling som ofta förknippas med ryckig körning och tekniska fel, särskilt i stadstrafik.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns