Följ oss här

Elbilar

Tesla’s självkörande bilar krockar i Austin – fyra olyckor på fyra månader

Tesla får ny kritik efter flera olyckor med företagets självkörande Robotaxis i Austin, Texas. De senaste månaderna har fyra incidenter rapporterats – något som väcker frågor om hur redo Teslas teknik verkligen är för att köra helt på egen hand.

Publicerad

d.

Artistic Operations / Shutterstock.com

Fyra krascher på kort tid

Sedan tjänsten lanserades i juni har Teslas Robotaxis i Austin varit inblandade i fyra registrerade olyckor, enligt den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA. Den senaste inträffade på en parkeringsplats, där en av bilarna körde in i ett fast föremål. Skador på egendom rapporterades, men detaljerna är få.

Enligt lag måste biltillverkare som testar självkörande system rapportera alla incidenter till NHTSA inom fem dagar. Syftet är att följa utvecklingen av säkerheten när tekniken rullar ut i allt fler städer, det skriver TechSpot. 

Från Autopilot till full autonomi

Tesla har länge rapporterat olyckor kopplade till sina system Autopilot och Full Self-Driving – båda på så kallad ”nivå 2”, där en människa fortfarande ansvarar bakom ratten. Men Robotaxi-programmet i Austin går ett steg längre. Det klassas som ”nivå 4”, vilket betyder att bilen kör helt själv inom ett avgränsat område.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Trots det kräver texansk lag att en säkerhetsförare sitter i bilen, redo att gripa in via en nödstoppknapp om systemet misslyckas. Tesla uppger att dessa säkerhetsförare fortfarande har en aktiv roll i varje resa.

Få svar från Tesla – men många frågor

NHTSA kräver att alla tillverkare redovisar detaljer kring självkörande olyckor. Men oberoende granskningar visar att Tesla rapporterar betydligt mindre information än konkurrenter. Teksajten Electrek noterade att Tesla ofta maskerar stora delar av sina rapporter, medan exempelvis Waymo – Googles systerbolag – publicerar betydligt mer öppna data.

Tesla har berättat för investerare att dess Robotaxi-flotta i Austin kört runt 250 000 miles (cirka 40 miljoner meter) sedan starten. Fyra krascher innebär ungefär en olycka per 62 500 miles.

Jämförelse med Waymo

Waymo, som redan kör förarlöst i flera amerikanska städer, har rapporterat 1 267 olyckor på totalt 125 miljoner körda miles – ungefär en olycka per 98 600 miles. Det gör Waymos fordon något säkrare, trots att de kör helt utan förare.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Skillnaden visar hur ojämn utvecklingen av självkörande teknik fortfarande är. Tesla befinner sig i ett tidigt testskede, medan Waymo har flera års erfarenhet av helt autonoma fordon.

Växande press på Tesla

NHTSA har inte meddelat om de planerar att utreda Teslas olyckor i Austin närmare. Men experter menar att de senaste incidenterna ökar pressen på företaget – särskilt nu när Tesla försöker ta steget från övervakad körning till full autonomi.

För tillfället får Teslas mest avancerade fordon fortfarande bara köra under mänsklig övervakning. Och även om framtiden kan vara förarlös – verkar vägen dit fortfarande långt ifrån riskfri.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Muck Rack

Annons