Elbilar
Tesla’s självkörande bilar krockar i Austin – fyra olyckor på fyra månader
Tesla får ny kritik efter flera olyckor med företagets självkörande Robotaxis i Austin, Texas. De senaste månaderna har fyra incidenter rapporterats – något som väcker frågor om hur redo Teslas teknik verkligen är för att köra helt på egen hand.

Artistic Operations / Shutterstock.com
Fyra krascher på kort tid
Sedan tjänsten lanserades i juni har Teslas Robotaxis i Austin varit inblandade i fyra registrerade olyckor, enligt den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA. Den senaste inträffade på en parkeringsplats, där en av bilarna körde in i ett fast föremål. Skador på egendom rapporterades, men detaljerna är få.
Enligt lag måste biltillverkare som testar självkörande system rapportera alla incidenter till NHTSA inom fem dagar. Syftet är att följa utvecklingen av säkerheten när tekniken rullar ut i allt fler städer, det skriver TechSpot.
Från Autopilot till full autonomi
Tesla har länge rapporterat olyckor kopplade till sina system Autopilot och Full Self-Driving – båda på så kallad ”nivå 2”, där en människa fortfarande ansvarar bakom ratten. Men Robotaxi-programmet i Austin går ett steg längre. Det klassas som ”nivå 4”, vilket betyder att bilen kör helt själv inom ett avgränsat område.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Trots det kräver texansk lag att en säkerhetsförare sitter i bilen, redo att gripa in via en nödstoppknapp om systemet misslyckas. Tesla uppger att dessa säkerhetsförare fortfarande har en aktiv roll i varje resa.
Få svar från Tesla – men många frågor
NHTSA kräver att alla tillverkare redovisar detaljer kring självkörande olyckor. Men oberoende granskningar visar att Tesla rapporterar betydligt mindre information än konkurrenter. Teksajten Electrek noterade att Tesla ofta maskerar stora delar av sina rapporter, medan exempelvis Waymo – Googles systerbolag – publicerar betydligt mer öppna data.
Tesla har berättat för investerare att dess Robotaxi-flotta i Austin kört runt 250 000 miles (cirka 40 miljoner meter) sedan starten. Fyra krascher innebär ungefär en olycka per 62 500 miles.
Jämförelse med Waymo
Waymo, som redan kör förarlöst i flera amerikanska städer, har rapporterat 1 267 olyckor på totalt 125 miljoner körda miles – ungefär en olycka per 98 600 miles. Det gör Waymos fordon något säkrare, trots att de kör helt utan förare.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Skillnaden visar hur ojämn utvecklingen av självkörande teknik fortfarande är. Tesla befinner sig i ett tidigt testskede, medan Waymo har flera års erfarenhet av helt autonoma fordon.
Växande press på Tesla
NHTSA har inte meddelat om de planerar att utreda Teslas olyckor i Austin närmare. Men experter menar att de senaste incidenterna ökar pressen på företaget – särskilt nu när Tesla försöker ta steget från övervakad körning till full autonomi.
För tillfället får Teslas mest avancerade fordon fortfarande bara köra under mänsklig övervakning. Och även om framtiden kan vara förarlös – verkar vägen dit fortfarande långt ifrån riskfri.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

 
											 
											 
											 
											