Elbilar
Kan man undvika en hög räkning om elbilsbatteriet ger upp? Svaret kan överraska dig
Kan man undvika en hög räkning om elbilsbatteriet ger upp?

Shutterstock.com
Många som överväger att köpa elbil bär på en ihållande oro.
Tanken på att batteriet kan ge upp efter att garantin har löpt ut väcker bekymmer även hos den mest teknikoptimistiska bilköparen.
Erfarenheter från mobiltelefoner och bärbara datorer som tappar kapacitet efter bara några år spär på rädslan.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
I Kina har världens största batteritillverkare, CATL, nu lanserat en lösning som kan förändra bilden.
Det rapporterar mediet villanyautosok.hu.
Genom dotterbolaget Ning Service introduceras en ny batterireparationstjänst som ska sänka kostnaderna avsevärt.
Tidpunkten är väl vald, eftersom mer än hälften av alla nya bilar i landet numera är så kallade ”nya energifordon” (NEV), och många av de första elbilarna på marknaden närmar sig slutet av sin garantiperiod.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Från kostsam ersättning till billigare reparation
Att byta ut ett elbilsbatteri i Kina kan i dag kosta omkring 100 000 yuan, motsvarande över en halv miljon svenska kronor.
I många fall utgör detta ungefär hälften av bilens värde.
Den tekniska utvecklingen med så kallad Cell-to-Pack-teknik, där cellerna integreras direkt i batteripaketet, ger högre energitäthet och lägre vikt – men gör också reparationer mer komplicerade. Resultatet har ofta blivit att ett byte varit den enda praktiska lösningen.
Enligt Ning Service kan den nya reparationsmetoden sänka kostnaderna till mellan 10 000 och 20 000 yuan.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Även om det fortfarande handlar om ett betydande belopp är det jämförbart med en större motorreparation på en begagnad bensin- eller dieselbil. Tjänsten gäller tills vidare endast CATL:s egna batterier.
En del av en större strategi
Ning Service etablerades som en intern avdelning inom CATL redan 2015, men blev 2024 ett fristående varumärke. Företaget har nu över 1 100 servicepunkter i 75 länder.
Ambitionen är att erbjuda en heltäckande eftermarknad för batterier – från inspektion och reparation till laddning, batteribyte och utveckling av infrastruktur med nollutsläpp.
Om satsningen blir framgångsrik kan den bidra till att undanröja en av de största farhågorna med elbilsägande.
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns
För bilägare kan det innebära att ett potentiellt ekonomiskt bakslag vid ett batterihaveri reduceras till en hanterbar utgift.
Läs också: Samsung Galaxy Z Fold7: Tunnare, starkare och snabbare