Elbilar
Elbilarna tappar magin: Konsumenterna återvänder till bensin och hybrid
Krakenimages.com/shutterstock.com
Efter ett decennium av elektrisk eufori har stämningen vänt. Försäljningen av elbilar planar ut i både Europa och USA, medan intresset för hybrid- och bensinbilar ökar. Konsumenterna har tröttnat på löften de inte längre tror på.
Den falnande hypen

Biltillverkarna talade om en revolution. Men räckvidd, pris och osäker laddinfrastruktur har dämpat entusiasmen. Många köpare känner sig lurade in i en teknik som ännu inte fungerar i vardagen.
Hybridens återkomst

Plug-in-hybriden är tillbaka. Den lovar det bästa av två världar – el i staden och bensin på landsvägen. I flera länder ökar försäljningen igen eftersom konsumenterna vill ha flexibilitet snarare än ideologi.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Laddångest och elpriser

För många svenskar är rädslan för att få slut på el fortfarande verklig. Höga elpriser och bristfällig infrastruktur gör elbilen mindre attraktiv. Det märks särskilt under vintern, när batterierna tappar effektivitet.
Tesla-effekten försvagas

Tesla var en gång symbolen för framtiden. Men efter flera prissänkningar, mjukvarufel och ökad konkurrens är varumärkets status utmanad. Till och med lojala kunder tvivlar på om elbilen fortfarande står för frihet.
Bilindustrins uppvaknande

Tillverkare som Ford, Volkswagen och Stellantis sätter nu elprojekt på paus. De investerar åter i hybridmotorer och vätgasteknik medan de väntar på att marknaden stabiliseras.
Klimatmålen i fara

När konsumenterna återvänder till bensin blir EU:s mål om att fasa ut förbränningsmotorer till 2035 svårare att nå. Den gröna omställningen tappar fart – inte på grund av motstånd, utan misstro.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
En ny balans

Elbilen kommer inte att försvinna, men den måste återuppfinnas. Konsumenterna kräver realistiska löften, bättre batterier och billigare laddning. Först när tekniken känns trygg återvänder förtroendet.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
