Bilar
Dessa bilmärken döljer dyra verkstadsproblem: många bilägare vet det inte
Vissa bilmärken verkar pålitliga – men kan kosta dig förvånande mycket i verkstaden.

Alla bilar ser kanske pålitliga ut ved första ögonkastet, men under ytan finns det bilmärken som gång på gång skapar problem för sina ägare. Ofta handlar det om fel som inte syns vid service, men som kostar tusenlappar att åtgärda.
Här är 10 märken som bilmekaniker ofta varnar för.
Alfa Romeo – snygg men opålitlig

Designen är fantastisk, men elektronik, växellådor och reservdelstillgång är en katastrof. Småfel blir snabbt till dyra problem.
Land Rover – premium som strular

Luftfärdig fjädring, elektronik och drivlina orsakar dyra reparationer. Många verkstäder listar Land Rover högst när det gäller felfrekvens.
Läs också: Bil: Den som ovetandes har detta med sig riskerar tusentals kronor i böter
Renault – oväntade elproblem

Modeller som Clio och Laguna drabbas ofta av slumpmässiga elfel. Centrallås, instrumentpanel och rutor slutar fungera utan förvarning.
Peugeot – dolda svagheter

Problem med motorstyrning, växellåda och koppling är vanligt, men visar sig först vid belastning. Fel som lätt missas vid vanlig service.
Citroën – komfort med baksida

Elektronisk handbroms, klimatanläggning och parkeringssensorer orsakar ständiga verkstadsbesök. Många fel kommer tillbaka trots reparation.
Fiat – billig bil som blir dyr

Punto och Bravo drabbas ofta av kopplingsfel, styrproblem och AC-haverier. Problemen kommer ofta först efter att garantin gått ut.
Läs också: Samsung Android 16 (One UI 8): Betydligt mjukare animationer [Video]
Chevrolet – reservdelar saknas

Trots att vissa modeller fortfarande rullar i Sverige, är det svårt att hitta delar. Aveo och Captiva är kända för broms- och elproblem.
Volkswagen – DSG och andra överraskningar

DSG-växellådan skapar bekymmer, och kombinationen med EGR-ventil och partikelfilter ger oväntade och dyra fel.
Opel – felsökningens mardröm

Astra och Insignia har problem med motorstyrning som aktiverar nödkörningsläge. Felen är svåra att lokalisera och dyra att laga.
BMW – tekniskt avancerat, tekniskt komplicerat

BMW är premium, men när tekniken strular blir det snabbt dyrt. Fel på assistanssystem, automatlådor och sensorer är vanliga.
Läs också: Powerbank återkallas: Brandrisk för 1,1 miljoner enheter
Läs också: Nästan alla svenskar är skyldiga: De här vanorna gör att din mobil laddar ur snabbare