Elbilar
Den här bilen klarar inte 2026: sälj innan det är för sent
Har du kvar någon av dessa bilar? Då kan det vara sista chansen att sälja med vinst.

Värdet rasar, reparationerna ökar och bilen känns plötsligt gammal. Många svenskar kör fortfarande runt i bilar som inte kommer hålla längre än ett år till – och då är det redan för sent att få ett bra pris.
Här är 10 modeller du bör överväga att sälja innan 2026.
Peugeot 308 (före 2016) kämpar mot tiden

Gamla 308-modeller drabbas av rost, elfel och slitna chassin. Reservdelarna blir dyrare och andrahandsvärdet sjunker snabbt. Har du en äldre version, är det bättre att sälja nu än att vänta.
Chevrolet Spark – problem och värdefall i ett

Enkel och billig, men Spark har dåligt rykte när det gäller säkerhet och elproblem. Modellen har redan försvunnit från många marknader och det gör det svårt att få tag på reservdelar eller hitta köpare.
Läs också: Tråkiga nyheter för svenskar med dessa Samsung-mobiler: Får inga fler uppdateringar från och med nu
Renault Megane III – dolda mekaniska risker

Den här generationen av Megane lider av växellådsfel, klimatanläggningsproblem och elfel. Många verkstäder vet exakt vad som krånglar – och det är sällan billigt att laga.
Ford Ka (2009–2014) – snart historia

Ford Ka försvinner snabbt från de svenska vägarna. Rost, bromsproblem och svaga motorer gör den både osäker och dyr att äga. Om du har en Ka – sälj innan värdet är noll.
Opel Insignia (före 2015) – dyrt att äga, svårt att sälja

Insignia ser lyxig ut, men gamla modeller har motorproblem och partikelfilter som kostar skjortan att byta. Marknaden rör sig mot enklare, nyare alternativ.
Citroën C4 Picasso – fransk komfort med för mycket krångel

Den är rymlig och bekväm, men de digitala systemen och den elektriska handbromsen är kända problem. Reparationerna är ofta både oväntade och dyra.
Läs också: Ny studie avslöjar myten om elbilar: ”Datan visar tydligt att…”
Fiat Punto – inget framtidshopp

Modellen har fasats ut från Europa och uppdateringar lyser med sin frånvaro. Fler fel rapporteras och reservdelar blir svårare att få tag på. Det här är läge att lämna Punto bakom sig.
Hyundai i30 (före 2014) – allt fler problem

Tidigare prisvärd, men nu börjar elfel och rost bli vardag. Värdet sjunker snabbt och kostnaderna stiger. Det är smart att sälja innan felen staplas upp.
Volkswagen Passat (B6) – inte så tyskt pålitlig som du tror

2.0 TDI-motorer och DSG-växellådor har skapat problem i åratal. Reparationerna är dyra och felstatistiken för B6-modellen ökar. Det här är inte en modell du vill ha nästa vinter.
Toyota Avensis (2003–2008) – pålitlig, men föråldrad

Avensis från den här perioden saknar moderna säkerhetssystem, och många lider av problem med AC, bromsar och dålig ljudisolering. Den trogna bilen får sällan mer uppskattning ju äldre den blir.
Läs också: Hur långt kan du egentligen köra på reservtanken? Svaret överraskar de flesta
Läs också: Den här elbilen körde 1 044 kilometer utan att laddas – hade fortfarande flera procents batteri kvar