Följ oss här

AI

Google avslöjar exakta gränser för Gemini – så många prompts och bilder får du använda

Google har för första gången gått från luddiga beskrivningar som ”begränsad” och ”utökad” till att sätta tydliga siffror på hur mycket du faktiskt får använda Gemini – både för gratisanvändare och betalande kunder.

Publicerad

d.

Gemini

ackpress / Shutterstock

Gratisanvändare får bara några få prompts

För den som använder gratisversionen av Gemini 2.5 Pro är gränserna nu helt klara. Du får max fem textprompts per dag, med ett kontextfönster på 32 000 tokens, skriver 9togGoogle. Bildgenerering och redigering är dock generösare: här kan du skapa eller ändra upp till 100 bilder per dag. När det gäller den mer avancerade funktionen Deep Research är taket fem rapporter per månad. Dessutom kan alla användare, även de utan abonnemang, generera 20 ljudöversikter dagligen.

Pro-användare får betydligt mer utrymme

För den som betalar 19,99 dollar i månaden för Google AI Pro är gränserna högre. Här får du 100 prompts i Gemini 2.5 Pro, hela 1 000 bilder och tre Veo 3 Fast-videor per dag. Dessutom kan du ta fram upp till 20 Deep Research-rapporter varje månad.

Ultra – för den riktigt avancerade

Den dyraste nivån, Google AI Ultra för 249,99 dollar i månaden, är anpassad för de mest krävande användarna. Här ingår upp till 500 textprompts per dag, 1 000 bilder (samma som Pro) och fem Veo 3-videor. Deep Research kan köras hela 200 gånger per månad, och dessutom finns möjligheten att skicka upp till tio Deep Think-prompts varje dag – med ett kontextfönster på hela 192 000 tokens.

Canvas, Gems och Storybook styrs av vald modell

Google påpekar att funktioner som Canvas, Gems och Storybook inte har egna separata gränser. I stället påverkas de av vilken modell du använder när du startar funktionen.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Muck Rack

Annons