Mobiler
Så avslöjar du telefonbedrägeri: lyssna efter dessa varningssignaler
Bedragare låter övertygande – men här är 10 fraser som avslöjar att du inte ska lita på dem.

Telefonbedragare blir allt skickligare – de låtsas vara från banken, myndigheter eller välkända företag. Men deras ord avslöjar dem. Med rätt kunskap kan du känna igen samtalen som inte stämmer.
Här är 10 fraser och knep att lyssna efter – och som kan rädda dig från att bli lurad.
“Jag ringer från din bank…”

Om någon säger att de ringer från din bank, polisen eller Skatteverket och samtidigt ber om uppgifter – var misstänksam. Seriösa aktörer gör inte så via telefon.
“Ditt konto är i fara – du måste föra över pengar nu”

En vanlig taktik för att stressa dig. Målet är att få dig att agera snabbt och skicka pengar till bedragarens konto.
“Du måste agera omedelbart”

Om samtalet innehåller tidspress eller hot om konsekvenser, är det ofta ett försök att få dig att fatta snabba – och felaktiga – beslut.
“Installera det här programmet först”

Om någon i telefonen vill att du installerar ett program, är det ofta för att få kontroll över din dator eller mobil. Avsluta samtalet direkt.
“Vi ser misstänkt aktivitet på ditt konto”

En klassisk öppning i bedrägerisamtal. Bedragaren låtsas hjälpa dig, men försöker i själva verket få tillgång till dina uppgifter.
“Bekräfta dina uppgifter”

Ingen seriös aktör ber dig uppge personnummer, kontonummer eller BankID via telefon – särskilt inte om du inte kontaktat dem själv först.
“Du har vunnit” eller “Du ska få pengar tillbaka”

Låter det för bra för att vara sant – så är det oftast det. Lockbeten används ofta för att få dig att avslöja personlig information.
Konstigt tonfall eller stelt språk

Ovanlig grammatik, långsamt tempo eller robotliknande röst kan vara tecken på ett manus eller översatt innehåll – ofta från utlandet.
“Jag behöver tillgång till din mobil eller dator”

Ingen bör någonsin få fjärråtkomst till dina enheter via ett telefonsamtal. Det kan ge bedragaren full kontroll.
Du känner att något är fel – men vet inte varför

Lita på magkänslan. Om något i samtalet känns fel eller konstigt, så avsluta direkt och kontakta din bank eller det påstådda företaget själv.