Elbilar
Är elbilar farligare vid olyckor: nya tester ger överraskande svar
Är elbilar en större fara i trafiken? Nya tester ger svar som förvånar.

Sue Thatcher / Shutterstock.com
Elbilar är tyngre och konstruerade annorlunda än traditionella bensin- och dieselbilar – men innebär det att de är farligare i en krock? Nya säkerhetstester visar oväntade resultat som förändrar synen på elbilars säkerhet.
Här är 10 viktiga insikter som hjälper dig att förstå riskbilden bättre.
Tyngre vikt – men det kan vara en fördel

Elbilar väger mer på grund av batterierna, men det kan ge ökad säkerhet i kollisioner. En tyngre bil påverkas mindre vid krock med en lättare bil, vilket kan skydda föraren bättre.
Lägre tyngdpunkt minskar risken för att volta

Eftersom batteriet sitter i bilens botten får elbilar ett lågt tyngdpunkt. Det ökar stabiliteten och minskar risken för att bilen välter vid en krock eller undanmanöver.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Brandrisken är mindre än många tror

Trots oro för bränder visar tester att elbilar faktiskt brinner mer sällan än bensinbilar vid olyckor. Moderna batterier har avancerade skyddssystem.
Räddningsinsatser är mer komplicerade – men förbättras

Det krävs särskild kunskap för att hantera elbilar vid olyckor, men nya rutiner och bättre utbildning gör att räddningspersonal agerar snabbare och säkrare.
Starkare kaross ger ökat skydd

För att skydda batteriet är elbilar ofta extra förstärkta, vilket också gör kupén mer motståndskraftig vid krock. Det ökar skyddet för förare och passagerare.
Fler säkerhetssystem minskar olyckor

Elbilar är ofta fulla av den senaste tekniken: autobroms, filhållningsassistans och kollisionsvarning är standard i många modeller – och kan förhindra olyckor helt.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Risk för andra trafikanter i krock?

Elbilens vikt kan innebära större skada för andra bilar i en olycka, men modellerna är ändå godkända enligt alla säkerhetsstandarder.
Högre reparationskostnad – inte lägre säkerhet

Efter en krock kan elbilar vara dyrare att reparera på grund av teknik och batterier, men det påverkar inte säkerheten för dem som färdas i bilen.
Tyst gång – en risk för fotgängare?

Elbilar är tystare, vilket kan vara farligt för fotgängare. Därför krävs nu konstgjorda ljud vid låga hastigheter, vilket har minskat risken väsentligt.
Slutsats: Elbilar är inte farligare – ofta tvärtom

Sammanfattningsvis visar nya studier att elbilar är minst lika säkra som bensinbilar – och i många fall ännu säkrare tack vare ny teknik och robust konstruktion.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns