Nyheter
Apple pekas ut för Chrome-varning – men vad hände egentligen?
Nyhetsrubriker om iPhone och Google Chrome spreds snabbt – men hur mycket stämmer egentligen?

I helgen spreds en uppmärksammad nyhet om att Apple ska ha varnat iPhone-användare för att använda webbläsaren Chrome. Rubrikerna antydde att Apple uppmanade användare att ”omedelbart radera Chrome från sina iPhones”. Det låter dramatiskt – men verkligheten är betydligt mer nyanserad.
LÄS OCKSÅ: En ny Chromecast-utmanare – från oväntat håll
Apple kritiserar andra webbläsare i sin reklam
Apple har länge lyft fram integritet och säkerhet som kärnvärden. Det syns inte minst i deras marknadsföring.
Förra sommaren lanserade Apple en reklamfilm för Safari under sloganen ”Your browsing is being watched” – alltså ”Din surfning blir övervakad”. I filmen framställdes andra webbläsare som övervakningskameror med vingar som följer efter dig, skriver 9to5Mac.
Kampanjens huvudbudskap var tydligt: Safari skyddar din integritet – till skillnad från andra, främst Google Chrome. Videon, med titeln Flock, har nu över 20 miljoner visningar.
LÄS OCKSÅ: Motorola Razr 60 Ultra hyllas för sin skärm – men priset får kritik
Apple skickade även ut jämförelsetabeller mellan Safari och Chrome till medier för att ytterligare förstärka sitt budskap.
Därför pratas det om reklamfilmen igen
Men varför väcks den gamla reklamkampanjen till liv igen nästan ett år senare?
Anledningen är att Google nyligen gått ut med ett nytt besked om Chrome. Bara dagar efter att Apple släppte sin reklam förra året, meddelade Google att man föreslog förändringar för hur spårning från tredje part ska hanteras i Chrome.
LÄS OCKSÅ: Politiker och teknik: En farlig kombination som gång på gång avslöjar bristerna
Men nu, i april 2025, har Google ändrat sig.
Istället för att införa en ny integritetsfunktion skriver Google:
”Vi har beslutat att behålla vårt nuvarande tillvägagångssätt för tredjepartskakor och kommer inte att rulla ut någon ny separat dialogruta.”
Skälen? Google pekar på att tekniken utvecklats, att AI kan användas för att skydda användarna – och att lagstiftningen ser olika ut i olika delar av världen.
Inget officiellt från Apple – men budskapet är tydligt
Så, uppmanade Apple verkligen användarna att radera Chrome från sina iPhones?
Nej, inte direkt. Det finns inget officiellt uttalande från Apple där de säger detta. Faktum är att Apple fortfarande samarbetar med Google – bland annat är Googles sökmotor standard i Safari.
Men reklamen från förra sommaren skickar ändå ett tydligt budskap: om du värnar om din integritet, borde du överväga att använda Safari istället för Chrome.
Och med tanke på Googles nya besked – att de backar från sina tidigare löften om bättre integritet – är det kanske dags för Apple att lansera en ny version av sin Safari-kampanj.