Teknologi
Kalifornien ger Uber- och Lyft-förare rätt att bilda fackförening – kan bana väg för liknande förändringar i Sverige
Kalifornien har tagit ett historiskt steg för gigekonomin. En ny lag ger förare som kör för Uber och Lyft rätt att bilda fackförening och förhandla om bättre löner, försäkringar och arbetsvillkor. Beslutet berör över 800 000 förare – och kan få betydelse långt utanför USA:s gränser.

DenPhotos / Shutterstok
Ett genombrott för gigarbetare
Guvernör Gavin Newsom undertecknade lagen i fredags. Därmed blir Kalifornien den andra delstaten i USA, efter Massachusetts, som ger samåkningsförare denna rätt. Förare som hittills räknats som egenföretagare får nu möjlighet att organisera sig kollektivt, något som länge har varit en central facklig fråga i flera länder, skriver Engadget.
Enligt delstatsledamoten Buffy Wicks kontor ”skapar lagen en tydlig juridisk grund för facklig certifiering, förhandling och tillsyn”.
Så fungerar den nya lagen
Från och med maj 2026 kan organisationer som representerar förare ansöka om att bli erkända fackföreningar, om de har stöd från minst tio procent av delstatens aktiva förare. När stödet når 30 procent kan de börja förhandla om bättre villkor.
Det innebär att förare för första gången kan påverka sina inkomster, arbetstider och försäkringar genom kollektivt inflytande – något som tidigare bara varit möjligt för traditionellt anställda.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
En kompromiss mellan arbetare och företag
Lagen är en del av en bredare överenskommelse mellan delstaten och företagen. Som en del av avtalet har Newsom även godkänt en separat åtgärd som sänker försäkringskraven för Uber och Lyft vid olyckor orsakade av oförsäkrade förare, enligt Associated Press.
Syftet är att hitta en balans mellan att stärka förarnas rättigheter och samtidigt inte kväva innovationskraften hos de stora appbolagen.
Vad betyder det för Sverige?
Även i Sverige har gigekonomins arbetsvillkor varit omdebatterade. Plattformar som Uber Eats, Bolt och Foodora har länge kritiserats för otrygga villkor och låga ersättningar.
Om utvecklingen i Kalifornien sprider sig kan det sätta press på europeiska länder – inklusive Sverige – att skapa tydligare regler för gigarbetare. EU:s planerade direktiv om plattformsarbete, som väntas träda i kraft under 2025, går delvis i samma riktning genom att ge fler gigarbetare rätt till anställningstrygghet och fackligt skydd.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Kaliforniens beslut kan alltså bli en symbolisk vändpunkt, och visa att även egenanställda förare kan få kollektiv styrka – något som kan inspirera både svenska politiker och fackförbund att agera.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser