EU bötfäller Google med 3,5 miljarder dollar – Trump rasar mot beslutet
EU-kommissionen har utdömt en rekordstor bot mot Google för missbruk av sin dominerande ställning på den digitala annonsmarknaden.

The White House, Public domain, via Wikimedia Commons
USA:s president Donald Trump kallar beslutet diskriminerande och hotar med motåtgärder – vilket riskerar att spä på de redan spända handelsrelationerna mellan EU och USA.
Google anklagas för att snedvrida konkurrensen
Efter en fyra år lång granskning slog EU-kommissionen fast att Google systematiskt gynnat sina egna annonsplattformar på bekostnad av konkurrenter. Bland annat ska företagets verktyg ha gett dess egna annonsbörs fördelar genom att få förhandsinformation om bud och styra annonser in i Googles eget ekosystem, skriver TechSpot.
På så sätt har både annonsörer och publicister blivit mer beroende av Googles tjänster, vilket enligt kommissionen kraftigt försvagat konkurrensen på marknaden.
Krävs på reformer – risk för tvångsförsäljning
Google har nu 60 dagar på sig att lägga fram en plan för hur bolaget ska ändra sina affärsmetoder. Om EU inte anser att förslaget är tillräckligt kan man kräva att delar av Googles annonsverksamhet säljs av.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Detta är fjärde gången på tio år som Google får miljardböter från Bryssel för konkurrensbrott. Kommissionen framhåller att "strukturella åtgärder" kan bli nödvändiga om bolaget inte självmant rättar till problemen.
USA svarar med skarpa ord
Beskedet har väckt starka reaktioner i Washington. President Trump menar att böterna riktar sig mot amerikanska företag och kallar beslutet "diskriminerande". Han hotar nu med en så kallad Section 301-utredning – ett första steg mot nya tullar på EU:s varor.
Det sker samtidigt som förhandlingarna om större handelsavtal mellan EU och USA fortfarande pågår, vilket gör tidpunkten extra känslig.
Google försvarar sig – planerar överklaga
Google tillbakavisar anklagelserna och meddelar att man kommer att överklaga beslutet. Företagets chef för regulatoriska frågor, Lee-Anne Mulholland, beskriver boten som "ogrundad" och varnar för att förändringarna kan slå hårt mot tusentals europeiska företag som är beroende av digitala annonsintäkter.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
"Det finns fler alternativ än någonsin till våra tjänster", hävdar Google, som menar att deras system snarare ökar valmöjligheterna för både annonsörer och publicister.
Nästa steg: skadeståndsprocesser
Utöver böterna öppnar EU:s beslut för att de företag som drabbats av Googles metoder kan kräva skadestånd i nationella domstolar. EU:s utslag fungerar som bindande bevis för att konkurrensen har satts ur spel.
Kommissionen väntas publicera alla detaljer i fallet när sekretessfrågorna är lösta.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns