Följ oss här

Bilar

Flera modeller utmärker sig: De här bilarna rostar minst

Publicerad

d.

Biler

Shutterstock.com

I Sveriges kalla och fuktiga klimat är rost ett allvarligt problem för bilägare. Vägsalt, hög luftfuktighet och stora temperaturväxlingar bidrar till att påskynda korrosionen.

För den som ska köpa en begagnad bil kan valet av modell med god fabriksbehandling vara avgörande för bilens livslängd.

Det rapporterar reidaofficial.lt.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Bilarna som står emot bäst

Enligt TÜV-rapporter, erfarenheter från verkstäder och feedback från bilägare finns det vissa modeller som utmärker sig med särskilt bra motståndskraft mot rost.

Toyota Corolla, Avensis och Yaris från 2007 och framåt har mycket god galvanisering och få rostproblem när de underhålls på rätt sätt.

Honda Civic och CR-V från 2008 och senare har tillfredsställande skydd, men extra behandling kan vara fördelaktigt, särskilt runt hjulhus och motorhuv.

Mazda 6 från 2013 och framåt har fått betydande förbättringar jämfört med tidigare generationer, medan Volkswagen Golf VII och Passat B8 från 2013 erbjuder starkt lack- och karosskydd – förutsatt att reparationer utförs professionellt.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Subaru Outback och Forester, särskilt i skandinaviska versioner, är byggda för tuffa förhållanden.

Volvo V70 och XC70 har tjock grundfärg och fabriksapplicerad vax, medan Lexus RX och NX kombinerar galvanisering av hög kvalitet med aluminiumkomponenter som ger extra skydd.

Modellerna som är mer utsatta

Vissa modeller har ett svagare rykte när det gäller rostskydd.

Mazda 6 tillverkad mellan 2003 och 2012 är känd för allvarliga rostangrepp på hjulhus, paneler och dörrar.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Opel Astra G/H och Vectra C har begränsat underredsskydd, och Ford Focus före 2010 får ofta rostskador i hjulhus och bagageutrymme.

VW Touran och Sharan fram till 2012, liksom Renault Scenic och Laguna tillverkade före 2010, kan se fina ut på ytan men dölja omfattande rost i bärande konstruktion.

Åtgärder som förlänger livslängden

Experter rekommenderar vaxbehandling av underrede och hålrum vart tredje till femte år.

Underredet bör tvättas två till tre gånger i månaden under vintern, och hjulhus och paneler bör kontrolleras regelbundet.

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Lackskador bör repareras snabbt för att förhindra fortsatt rostutveckling, och högtrycksspolning av hjulhus bör undvikas för att bevara fabriksapplicerad vax.

Karosspecialisten Aidas från Kaunas påpekar att tio år gamla Toyota- och Volvo­modeller ofta kommer in utan allvarlig rost, medan vissa VW- och Renault-modeller kan ha omfattande skador redan efter sju år.

I ett klimat som Litauens är både bilval och underhåll avgörande för att undvika kostsamma reparationer.

Läs också: Samsung Galaxy Z Fold7: Tunnare, starkare och snabbare

Annons