Följ oss här

Elbilar

De mest vilseledande bilannonserna: och vad de döljer

Bakom bilannonsernas löften döljer sig ofta något annat – här är vad du bör veta.

Publicerad

d.

Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Bilannonser lovar ofta mer än vad de kan hålla. Bakom blanka bilder och stora ord döljer sig ofta sanningar som köparen först upptäcker när avtalet redan är undertecknat.

Här är 10 exempel på bilannonser som inte riktigt håller vad de lovar – och vad du bör veta innan du låter dig lockas.

"Upp till"-räckvidd som sällan nås

Foto: RoClickMag / Shutterstock.com

Många elbilar marknadsförs med imponerande räckvidd, men siffrorna bygger ofta på ideala testförhållanden. I verkligheten kommer du sällan i närheten av de angivna kilometrarna.

"Startpris" utan extrautrustning

Foto: ViDI Studio / Shutterstock.com

Det låga priset som visas i annonsen gäller sällan bilen på bilden. Vill du ha navigation, automatväxel eller adaptiv farthållare blir det snabbt mycket dyrare.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Miljövänlig? Bara på papperet

Foto: kovop / Shutterstock.com

Många bilar marknadsförs som miljövänliga, men det bygger ofta på tveksamma testmetoder eller CO2-värden som inte tar hänsyn till produktion och batterier.

"Banfärdig prestanda" för vardagsbruk?

Foto: Jelena Stanojkovic / Shutterstock.com

Sportpaket och prestandaversioner får bilen att framstå som en racer, men i vardagen kommer du aldrig i närheten – och det går ofta ut över komfort och bränsleekonomi.

Säkerhetsutrustning som tillval

Foto: Shutterstock

Moderna bilar har mycket säkerhetsteknik – men ofta som tillval. Standardversionen är betydligt enklare än vad annonsen antyder.

"Plats för hela familjen" – men bara nästan

Foto: Trygve Finkelsen / Shutterstock.com

Annonser visar glada familjer i rymliga bilar, men bagageutrymmet krymper med baksäten, och kupén kan vara trång för vuxna passagerare.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Påstådd lyx utan innehåll

Foto: Gestalt Imagery / Shutterstock.com

Vissa bilmärken använder ord som "premium" och "lyx", men materialen kan vara billiga, fjädringen hård och finishen enkel.

Billig finansiering med hög kontantinsats

Foto: ViDI Studio / Shutterstock.com

Annonser lockar med låga månadsbelopp, men kräver ofta stor kontantinsats och slutbetalning som bara nämns i det finstilta.

"Stadsanpassad" design som ställer till det

Foto: RYosha / Shutterstock.com

Små bilar marknadsförs som perfekta för stan, men låg markfrigång, dålig sikt och stora dörrar gör parkering och manövrering svår.

"Smart teknik" som snabbt blir föråldrad

Foto: Graphics by N.D.Fernandez / Shutterstock.com

Skärmar, appar och infotainmentsystem lyfts fram i annonserna, men uppdateringar kan utebli och tekniken blir snabbt omsprungen av mobiltelefoner.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Annons