Följ oss här

Elbilar

Dold svaghet: därför håller vissa motorer bara halva livslängden

Motorproblem utan förvarning? Här är listan som avslöjar vilka som inte håller.

Publicerad

d.

Foto: mbranbilla / Shutterstock.com

Alla motorer är inte byggda för att hålla – och vissa populära modeller har inbyggda svagheter som gör att de ger upp långt tidigare än väntat. Ofta handlar det om konstruktion, materialval eller brister i kylning och smörjning.

Här är motorerna som du bör känna till – innan de går sönder och kostar dig dyrt.

Volkswagen 1.4 TSI (EA111)

Foto: otomobil / Shutterstock.com

Den här motorn hade problem med kamkedjans spännare som kunde ge upp utan förvarning. Resultatet blev ofta motorhaveri innan 20 000 mil.

Peugeot/Citroën 1.2 PureTech (före 2019)

Foto: Tricky_Shark / Shutterstock.com

En snål turbomotor, men med kamrem som riskerade att lösas upp i motoroljan. Det kunde orsaka stora skador.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

BMW N47 (2.0 diesel)

Foto: DiPres / Shutterstock.com

Känd för problem med kamkedjan – ofta redan runt 10 000 mil. Kostsamma haverier blev vanliga trots låg körsträcka.

Ford EcoBoost 1.0 (tidiga modeller)

Foto: mbranbilla / Shutterstock.com

Tidiga versioner hade problem med kylsystemet och topplockspackningen, vilket ledde till överhettning och skador på motorn.

Renault/Nissan 1.2 TCe

Foto: Tricky_Shark / Shutterstock.com

Drabbades av högt oljeförbruk och defekta kolvar. Många upplevde försämrad prestanda och tidigt slitage.

Mazda SkyActiv-D (2.2 diesel)

Foto: Teddy Leung / Shutterstock.com

Denna motor har haft bekymmer med sotfilter och utspädd olja, vilket lett till skador på viktiga motordelar.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Volkswagen 2.0 TDI (EA189)

Foto: Andrii_Kucheruk / Shutterstock.com

Känd från dieselskandalen – men också för trasiga EGR-ventiler och turbo som gav upp tidigare än förväntat.

Subaru FB25 (2.5 bensin)

Foto: Topuria Design / Shutterstock.com

Slitna ventilstyrningar och oljeläckage gjorde att många ägare fick dyra överraskningar.

Hyundai/Kia 1.6 GDI

Foto: Raimo Bergroth / Shutterstock.com

Dålig värmeavledning och bristfällig kylning kunde ge brända ventiler och motorstopp i äldre versioner.

Opel 1.4 Turbo (bensin)

Foto: Everyonephoto Studio / Shutterstock.com

Problem med topplockspackning och oljeläckor kunde leda till motorproblem även vid låg körsträcka.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Annons