Elbilar
Dessa bilmärken klarar sig inte till 2030: kontrollera din bil nu
Dessa bilmärken kämpar för sin överlevnad – se om din bil finns med.

Många bilmärken kämpar i motvind – och flera är redan på väg ut. Ekonomiska svårigheter, hårdare miljökrav och sviktande försäljning gör framtiden osäker.
I den här artikeln listar vi 10 bilmärken som experter varnar för. Äger du en av dem, kan det bli svårt med service, reservdelar och andrahandsvärde inom bara några år.
Chevrolet

Chevrolet har dragit sig tillbaka från flera europeiska marknader och har svårt att hitta sin roll i en elbilsdominerad framtid. Trots viss framgång i USA är närvaron i Europa minimal. Märket kan vara helt borta före 2030 om trenden fortsätter.
Chrysler

Chrysler är i princip osynligt på den svenska marknaden – och även i USA går det trögt. Med få modeller och vikande försäljning är risken stor att märket läggs ned. Det påverkar både andrahandsvärdet och servicen.
Läs också: Många väntar för länge: Så ofta bör du byta olja på din bil
Lancia

En gång ett stilikon, nu reducerat till ett nischmärke i Italien. Lancia har försökt göra comeback flera gånger utan framgång. Många tror inte att märket överlever det kommande årtiondet.
Mitsubishi

Mitsubishi har redan börjat dra sig tillbaka från Europa och satsar nu främst på Asien. Modellutbudet ligger tekniskt efter, och bristen på innovation kritiseras hårt. Framtiden ser dyster ut.
DS Automobiles

PSA-gruppens lyxmärke har haft svårt att bygga en stark identitet. Bilarna är välbyggda, men märket saknar en lojal kundbas. Utan en tydlig strategi kan DS försvinna inom några år.
Smart

Smart återlanserades som elbilsmärke, men försäljningen har varit ojämn. Konkurrensen från kinesiska elbilar och större märken är stenhård. Smart kan förlora sin plats före 2030.
Läs också: OnePlus 15T kan få trippelkamera och större batteri – enligt nya läckor
Subaru

Subaru är känt för fyrhjulsdrift och driftsäkerhet, men har halkat efter tekniskt. Märkets svaga position i Europa gör situationen än mer osäker. Det är ett nischval med osäker framtid.
Alfa Romeo

Trots nya modeller har Alfa Romeo haft svårt att återta sin plats i premiumsegmentet. Försäljningen är ojämn och konkurrensen från tyska bilmärken är stark. Många experter tror inte märket håller till 2030.
Jaguar

Jaguar vill bli ett renodlat elbilsmärke, men har ännu inte levererat. Försäljningen minskar och modellprogrammet saknar tydlig profil. Om trenden fortsätter kan Jaguar tappa fotfästet helt.
Fiat

Fiat har haft framgång med vissa modeller som 500-serien, men helheten brister. Frågan är om märket hänger med i teknikskiftet. År 2030 kan bli ett avgörande år för det italienska märket.
Läs också: Google tvingas betala miljarder till Android-användare
Läs också: Apple arbetar på prototypen av iPhone Fold