Följ oss här

Elbilar

Begagnade elbilar du bör undvika: även om priset lockar

Fyndet kan bli en fälla: Här är elbilarna du bör undvika på begagnatmarknaden.

Publicerad

d.

Foto: Best Auto Photo / Shutterstock.com

Marknaden för begagnade elbilar växer snabbt, och det är lätt att bli frestad när priserna sjunker. Men alla elbilar är inte ett bra köp i längden. Vissa modeller har problem med batterier, laddning, mjukvara eller reservdelar – och det kan bli dyrt.

Här är 10 elbilar du bör tänka dig för innan du köper – även om de verkar som ett fynd.

Renault Zoe (tidiga årsmodeller)

Foto: H.E. Group Ltd / Shutterstock.com

Zoe var tidig på marknaden men kom ofta med hyrbatteri – något som ger osäkerhet och extra kostnader. De små 22 kWh-batterierna räcker ofta bara till 100–120 km. Det blir snabbt frustrerande i vardagen.

Nissan Leaf (före 2018)

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

De första Leaf-modellerna saknar aktiv batterikylning, vilket leder till snabb kapacitetsförlust. Vissa har gammal mjukvara som inte kan uppdateras. Det betyder lägre räckvidd och begränsad funktionalitet.

Läs också: Känd mobilchef: Appar försvinner från din telefon

BMW i3 (utan Rex)

Foto: RYosha / Shutterstock.com

BMW i3 utan "Range Extender" har ett litet batteri och räckvidd på cirka 100 km i praktiken. För många räcker det inte – särskilt inte under kalla månader. Tänk dig om innan du satsar på en tidig version.

Tesla Model S (2013–2015)

Foto: Veyron Photo / Shutterstock.com

Tidiga Model S har lyx och kraft – men också problem. Skärmar, batterier, fjädring och dörrar är vanliga felkällor. Reparationer är dyra och vissa delar är svåra att få tag på.

Fiat 500e (USA-importer)

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Denna modell såldes inte officiellt i Sverige, men många är importerade från USA. Laddstandarder kan krångla, räckvidden är låg och stödet för service begränsat. Vissa delar passar inte europeiska system.

Peugeot iOn / Citroën C-Zero / Mitsubishi i-MiEV

Foto: Peugeot

Tre syskonbilar med låg räckvidd, långsam laddning och svårt att hitta reservdelar. De fungerar för stadskörning men är inte lämpade som primärbil – särskilt inte i kallt klimat.

Läs också: Populär app tömmer batteriet på Android – så löser du problemet

Opel Ampera-e

Foto: Grzegorz Czapski / Shutterstock.com

Bra på pappret – men modellen fick en kort livslängd. Batteriförseningar och brist på reservdelar gör den till ett riskfyllt köp. Få verkstäder har erfarenhet av modellen.

Kia Soul EV (före 2019)

Foto: KIA

Första generationen har kort räckvidd och batterier som degraderar fort. Vissa versioner saknar snabbladdning, vilket gör bilen mindre användbar för längre sträckor.

Mercedes B250e (Electric Drive)

Foto: Mercedes-Benz

Utvecklad med hjälp av Tesla – men bara delvis. Kort räckvidd, laddproblem och mjukvarufel har rapporterats. Få producerades och reservdelar är svåra att hitta.

Hyundai Ioniq Electric (före facelift)

Foto: Mike Mareen / Shutterstock.com

Ioniq är en populär elbil, men de tidiga modellerna har små batterier och laddar långsamt. Värmepump och inverter kan krångla i vissa årgångar. Nya versioner är betydligt bättre – välj helst dem.

Läs också: Alla gör det – men därför bör du inte lägga mobilen på bordet

Läs också: Senast den 31 juli: Alla med en Samsung-mobil eller surfplatta måste agera

Annons