Elbilar
Ny generation MG4 EV avslöjad – ersätter föregångaren och satsar globalt
Byter ut föregångaren och satsar på internationell framgång.

Den nya MG4 EV har nu officiellt presenterats i Kina och blir MG:s första globala modell för 2025.
Modellen ersätter den nuvarande MG4 Electric, som haft svaga försäljningssiffror i Kina. MG, som en gång var ett brittiskt bilmärke men numera ägs av kinesiska SAIC, har haft svårt att konkurrera på den kinesiska marknaden, men har lyckats bättre internationellt.
LÄS OCKSÅ: Tesla i kris: Investerare kräver Elon Musks avgång
Uppdaterad design med praktiska inslag
Den officiella lanseringen visar MG4 EV i en ljuslila lack med vita takstolpar och en kontrasterande taklinje. Fronten har LED-strålkastare och en sportig stötfångare med en trapezformad luftintag. Skulpterade skärmar ger bilen ett bredare intryck. Laddningsporten är placerad på vänster framskärm.
Till skillnad från den nuvarande trenden med infällda dörrhandtag har MG4 EV traditionella dörrhandtag, vilket ökar användarvänligheten men även luftmotståndet. Bilen har också 17-tums fälgar med fem ekrar, vilket ytterligare påverkar aerodynamiken.
LÄS OCKSÅ: Ny budget-Tesla i sikte – ska ta upp kampen mot kinesiska elbilar
Bakpartiet är utrustat med en takspoiler med integrerat bromsljus, en bakrutetorkare och pilarformade baklampor som binds samman av en LED-list. Bilen har en minimalistisk bakre stötfångare och en oberoende bakre hjulupphängning, skriver CarNewsChina.
Konkurrerar med BYD och Geely
Den tidigare versionen av MG4 EV hade svårt att hävda sig i Kinas hårt konkurrensutsatta elbilsmarknad. I februari 2025 såldes enbart 13 exemplar av modellen i landet. Den nya MG4 EV positioneras därför som en global utmanare till modeller som BYD Dolphin, Wuling Bingo, Aion UT och Geely Xingyuan. En global marknadslansering väntas ske under året.
Specifikationer – mindre effekt, men längre bil
Den nya MG4 EV har måtten 4 395 mm i längd, 1 842 mm i bredd och 1 551 mm i höjd, med en hjulbas på 2 750 mm – vilket gör den 108 mm längre än föregångaren.
LÄS OCKSÅ: Teslas historiska ras – Är storhetstiden över?
Under huven sitter en ensam TZ180XS1001 elmotor med en maxeffekt på 120 kW (161 hk). Det är en nedgradering jämfört med den tidigare MG4 EV, som erbjöds med en standardmotor på 125 kW (168 hk) och en fyrhjulsdriven Xpower-version med hela 315 kW (422 hk).
Den nya modellen har en topphastighet på 160 km/h och drivs av ett LFP-batteri från Rept Battero Energy, vars kapacitet ännu inte offentliggjorts. Tjänstevikten ligger på 1 485 kg.
Mer information om MG4 EV väntas framöver.