Elbilar
Kostnadschock för elbilsladdning på jobbet – företag kan drabbas hårt
Skattefri laddning på jobbet kan försvinna – prislapp på upp till 28 400 kronor per år.

Företag som erbjuder sina anställda möjligheten att ladda elbilar på jobbet riskerar en rejäl kostnadsökning.
Om regeringen inte agerar kommer skattefriheten för arbetsplatsladdning att upphöra den 30 juni 2026, vilket kan innebära ökade kostnader och administrativt krångel för arbetsgivare.
Läs också: Kan din elbil hackas?
Tillfällig skattelättnad slopas
Sedan juli 2023 har anställda kunnat ladda sina elbilar på jobbet utan att förmånsbeskattas för elen. Det var en tillfällig skattelättnad för att främja elbilsanvändning och utbyggnad av laddinfrastruktur. Men om denna förmån försvinner måste arbetsgivare börja registrera laddningen som en skattepliktig förmån, vilket leder till både ökade arbetsgivaravgifter och mer administration.
Läs också: Elbilar i verkligheten
Företagens kostnader skjuter i höjden
Enligt Finansdepartementet kan den slopade skattefriheten innebära en årlig kostnadsökning på i snitt 28 400 kronor per företag. För de anställda innebär det en extra beskattad förmån på lönen, vilket kan påverka hur många som väljer att ladda på jobbet i framtiden. Det skriver CarUp.
– Det är angeläget av flera skäl att behålla skattefriheten. När den försvinner ökar företagens kostnader genom både mer administration och höjda arbetsgivaravgifter, säger Mårten Bergman, ekonom på Transportföretagen, till Tidningen Näringslivet.
Läs också: Kias elbilsrevolution i Sverige
Ökad administration och risk för skattetillägg
Arbetsgivarna kommer att behöva fastställa hur mycket el som laddats och till vilket marknadsvärde, något som kan bli komplicerat.
– Bara att fastställa ett accepterat marknadsvärde för elen är svårt och kan leda till felaktiga uppgifter. Det ökar risken för skattetillägg eller skatteskulder, säger Bergman.
Riskerar att bromsa elbilsomställningen
Det tillfälliga skatteundantaget infördes för att påskynda omställningen till en fossilfri fordonsflotta och uppmuntra företag att investera i laddstolpar. Men om skattefriheten slopas kan det istället minska incitamenten att bygga ut laddinfrastrukturen och göra det mindre attraktivt att köra elbil i tjänsten.
Frågan nu är om regeringen kommer att agera för att förlänga skattefriheten – eller om företag och anställda snart får räkna med en rejäl kostnadssmäll.