Streaming
Politiker i New York vill att Netflix tar tillbaka DVD-utskicken
En lokalpolitiker i New York vill att Netflix återupplivar sin klassiska DVD-tjänst – trots att företaget stängde ner verksamheten för gott 2023. Han menar att de röda kuverten fortfarande fyller ett tomrum för många amerikaner.

Shutterstock
Ett avsked som väcker nostalgi
När Netflix skickade ut sin sista DVD hösten 2023 avslutades en era som pågått i 25 år. Den allra första filmen som gick ut var Tim Burtons Beetlejuice, och sedan dess blev de röda kuverten en symbol för hemmaunderhållning, det skriver TechSpot.
Men nu vill Staten Islands stadsrådsledamot Frank Morano se en återkomst. I ett brev till Netflix vd Ted Sarandos beskriver han DVD-utskicken som en kulturell länk som fortfarande har betydelse.
”En livlina till filmvärlden”
Morano lyfter fram att många äldre, teknikovana och hushåll med dålig internetuppkoppling förlorade en viktig kanal till film och serier när tjänsten stängdes.
”Streaming är fantastiskt, men det är inte allt”, skriver han och pekar på att vissa filmer aldrig har släppts digitalt. För dessa titlar är fysiska skivor det enda alternativet. Dessutom slipper DVD-användare problem som buffring, datatak eller appstrul – det räcker med en brevlåda.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Ekonomiskt beslut – men inte för publiken
När Netflix lade ner DVD-verksamheten var det, enligt Morano, ett beslut som ”kanske gladde ekonomerna men krossade hjärtan hos vanliga tittare”.
Han menar att tjänsten inte bara var ett sätt att se film, utan också en av de mest tillgängliga formerna av underhållning i landet. Alla med en adress kunde ta del av utbudet – utan krav på teknik, bredband eller nya prylar.
Netflix lär inte ändra kurs
Trots Moranos vädjan är det osannolikt att Netflix återupptar DVD-utskicken. Företaget har helt stängt ner sin fysiska medieverksamhet och satsar i stället allt på streaming.
Men nostalgins kraft ska inte underskattas. För många amerikaner är minnet av de röda kuverten fortfarande starkt – och en symbol för en tid då film låg bara ett postutskick bort.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser