Streaming
Mark Rober tar steget från YouTube till Netflix med egen gameshow
Den tidigare NASA-ingenjören och YouTube-stjärnan Mark Rober gör nu entré på Netflix. 2026 lanserar han en helt ny tävlingsserie där vetenskap, lekfullhet och underhållning möts – ett format som ligger helt i linje med det han blivit känd för på nätet.

X.com
Vetenskap som underhållning
Programmet hamnar i Netflix kategorin Kids and Family och produceras av Robers eget bolag CrunchLabs tillsammans med Jimmy Kimmels produktionsbolag Kimmelot. Rober, som regelbundet gästar Jimmy Kimmel Live!, blir programledare och kommer även att fungera som exekutiv producent tillsammans med Kimmel och flera andra från de två bolagen.
Han beskriver satsningen som en fullskalig tävlingsshow där lärande förvandlas till ett spel – något som länge varit hans kännetecken på YouTube, skriver TechSpot.
Från viral kostym till global publik
Rober slog igenom 2011 när en egenhändigt byggd Halloween-dräkt blev viral. Sedan dess har han byggt ett imperium med över 76 miljoner följare, otaliga virala klipp och en prenumerationstjänst för STEM-experiment. Mest känd är han för sina uppmärksammade glitterbomb-videor där tjuvar som stjäl paket på verandor får en obehaglig överraskning – samtidigt som allt filmas.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Amazon banade väg för YouTube-profiler
Robers Netflix-satsning följer i spåren av Amazon, som 2024 lanserade Beast Games med YouTube-profilen Jimmy Donaldson, mer känd som MrBeast. Serien blev snabbt Amazons största oskriptade succé med över 50 miljoner tittare på bara 25 dagar. Framgången ledde till att showen förnyades för ytterligare två säsonger.
Fler projekt på gång
Utöver gameshowen planerar Rober att ta flera av sina mest populära experiment till Netflix redan senare i år. Om det handlar om nyproducerat material eller en flytt av befintliga klipp är ännu oklart. Det är också osäkert om han helt lämnar YouTube eller om han fortsätter att kombinera plattformarna.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna