Sociala medier
Instagram spränger gränsen: 3 miljarder användare – Reels tar över appen
Instagram har nått en ny milstolpe. Nästan 15 år efter lanseringen använder nu 3 miljarder människor appen varje månad, enligt Mark Zuckerberg i ett inlägg på Threads. Samtidigt planerar Meta stora förändringar – där Reels får en ännu mer central roll.

Shutterstock
Från 2 till 3 miljarder på två år
När Instagram senast delade siffror 2022 låg användarbasen på 2 miljarder. Att nu passera 3 miljarder visar hur plattformen fortsatt växa trots hård konkurrens. Meta brukar annars vara sparsam med detaljer, men koncernen rapporterade i fjol att Facebook nådde 2 miljarder dagliga användare, medan WhatsApp redan 2020 passerade 2 miljarder månatliga. Totalt har företagets appar över 3,4 miljarder människor som använder dem varje dag.
Reels får nyckelrollen
Enligt Bloomberg ska Meta göra Reels till en ännu mer framträdande del av Instagram. Appens chef Adam Mosseri säger att en ny design är på väg, med en omgjord navigationsmeny där både privata meddelanden och Reels lyfts fram, skriver Engadget.
I Indien och Sydkorea kommer företaget även att testa en version där Reels blir standardflöde. På iPad, där Instagram nyligen lanserade en ny app, är det redan verklighet. Enligt bolaget ska det spegla hur människor använder större skärmar i dag.
TikTok spökar i bakgrunden
Förändringarna sker samtidigt som USA närmar sig en uppgörelse som kan innebära att den amerikanska versionen av TikTok hamnar under amerikanska investerares kontroll. Trots politisk osäkerhet fortsätter TikTok att vara en av Instagrams tuffaste konkurrenter.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Meta hoppas nu att en tydligare satsning på kortvideoformatet ska behålla användarna – och locka ännu fler – i kampen om sociala medieanvändarnas tid.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna