Följ oss här

Sociala medier

Big Tech pressas: nya avslöjanden visar vinst på bluffannonser

Publicerad

d.

Poetra.RH / Shutterstock.com

Läckta dokument avslöjar dold affärsmodell

Meta
miss.cabul / Shutterstock

Nya dokument visar enligt Reuters att Meta tjänar stora pengar på bluffannonser. Avslöjandet väcker frågor om hur mycket teknikjättarna egentligen gör för att skydda användarna från ekonomiska bedrägerier.

Bedragare utnyttjar annonsplattformarna

Shutterstock.com

Bedragare använder sociala medier som snabb väg till offer. Med låga annonskostnader och få hinder kan falska kampanjer spridas snabbt – systemet är byggt för volym snarare än kontroll.

Regulatorer kräver åtgärder nu

shutterstock.com

Myndigheter i flera länder ökar pressen för att införa strängare ansvar. De menar att plattformarna inte längre kan gömma sig bakom rollen som "neutral förmedlare" när de direkt tjänar pengar på skadligt innehåll.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Algoritmerna förstärker problemet

momoforsale/shutterstock.com

Annonser med hög interaktion premieras i systemen. Det gör att bluffannonser ofta får större synlighet än legitima kampanjer. Kritiker kallar det ett strukturellt problem i själva annonsekonomin.

Användarnas ekonomiska förluster ökar

shutterstock.com

Ekonomiska bedrägerier via sociala medier ökar snabbt. Många användare förlorar betydande summor till investeringsbedrägerier och falska nätbutiker som annonseras på plattformarna.

Investerare sätter också press

Shutterstock.com

Stora investerare efterfrågar större transparens. De fruktar att ett rykte om bristande kontrol lkan skada bolagens långsiktiga värde och öppna dörren för hårdare regleringar.

Teknikjättarna lovar förbättringar

Koshiro K / Shutterstock.com

Meta och andra plattformar säger att de investerar i bättre kontrollsystem. Kritiker menar ändå att åtgärderna går för långsamt och att vinsterna från blufftrafik fortfarande överstiger kostnaderna.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Ett möjligt vägskäl för reglering

shutterstock.com

Digitala bedrägerier har blivit en global politisk fråga. Experter menar att året kan bli ett vägskäl där teknikjättarna tvingas ta ett betydligt större ansvar för annonserna på sina plattformar.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Hej, jeg hedder Mikkel, jeg er 22 år og arbejder i Tech-afdelingen som skribent og content creator. Jeg går meget op i træning – både løb, styrketræning og alt derimellem. Tidligere har jeg også arbejdet som e-sportstræner, da jeg havde mere fritid.

Annons